|
Euphonia Nostalgiforum
Pages:
1,
2,
3,
4
November…har snön kommit ännu? Vinterhjulen på? …kanske rent utav börjat
planera julklappar…?
Denna månad skall vi vidga vyerna över Euphoniaklassiker ytterliggare
ett steg! Det diskuteras ju med jämna mellanrum de senaste teknikerna
vad gäller inspelningar, musikmedia, CD, SACD, DVD-A, DSD och allt vad
det nu heter…även på detta områden finns det ju klassiker! Euphonia
består av väldigt duktiga medlemmar, så detta kommer säkerligen bli
lärorikt och kul, för nu handlar det verkligen om våran hobbys tidiga
år! Själv har jag inte så mycket gammalt kunnande om detta, men det har
t.ex. allas våran Eliot, så han kommer bjuda oss på en härlig resa genom
gamla inspelningstekniker!
Vi börjar vår novembertråd med Thomas Edisons uppfinning…hmmm…Edison…året
var 1877 och fonografen föddes! Det dröjde emellertid inte länge förrän
den syntes i Sverige. Redan året efter lanseringen så förevisades den
här hemma av ingenjör A O Leffler. Hmmm, kan det ha någon koppling till
Lefflers?
Denna första version av fonografen graverade på stanniolfolie och drevs
helt manuellt, så det gällde att hålla jämn fart på veven vid
inspelningen, och sedan se till att hålla samma fart vid uppspelningen.
Det hade varit skojigt att vara med, upplevelsen måste ha varit
fantastisk, ungefär som första fotot eller den rörliga filmen.
Intressant K-man..
För nått år sedan hittade jag en Japansk site som säljer en
hobby-edison-fonograf... (Tyvärr är sajten på Japanska..)
För den som är hugad ser den ut som nedan..
3,675 Yen..
Dom har även en en hemma-berliner-fonograf som graverar
och spelar på CD-skivor..
4,095 Yen...
Bilderna visar tekniken bakom ganska bra.. (Tyvärr blir bilderna
beskurna när jag lägger in dom så Ni får gå till sjaten och kolla, ie.
klicka bilderna..)
/ptr
De allra första försöken att lagra ljud använde rent mekaniska medel för
lagring och reproduktion. Ljudet riktades in i ett stort horn, som i sin
smala ända var stelt förbundet med en gravernål. Den första praktiska
maskinen uppfanns 1877 av Thomas Alva Edison (1847-1931). Edisons
"fonograf" använde metallcylinder med stanniolfolie som ljudbärare och
hade en begränsad användning utöver att demonstrera ljudinspelning och
ljudåtergivning.
Edison demonstrerade sin nya uppfinning hos Scientific American i New
York och i utgåvan den 22 december, 1877, står det att läsa:
QUOTE |
Mr. Thomas A. Edison recently came into this office,
placed a little machine on our desk, turned a crank, and the machine
inquired as to our health, asked how we liked the phonograph, informed
us that it was very well, and bid us a cordial good night.
|
Utvecklingen står inte still och det finns en svensk kille Christer Hamp
som har en sajt:
The Phonograph Makers' Pages där han beskriver olika moderna
apparater som avläser vaxrullar. Där finns bl.a. denna intressanta
Optiska avläsare som är utvecklad på Tekniska Högskolan i Lausanne,
Schweiz.
QUOTE |
.. the Poliak player, an optomechanical universal
player for discs and cylinders alike,
working with literally any turntable, and using laser light. |
Har någonstans svagt i bakhuvudet att en av de första inspelningarna var
Mary had a little lamb
Mitt minne var nog rätt så bra trots allt.
Ta nu och följ länken och lyssna sedan
http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html
"En sådan skulle jag vilja ha"
Jag också
Om ni har möjlighet när ni är i Sydöstra skåne tycker jag att ni skall
försöka ta er till
Frasses
musikmuseum i Simrishamn
Hundraårigt ljud
Nere i en källare till en villa i Simrishamn finns ett märkligt museum.
Där finns massvis med speldosor och fonografer från en svunnen tid och
det mesta fungerar ännu.
Endast Edisonmuseet i New Jersey har en större samling fonografrullar än
familjen Fransson, som också har blivit uppmärksammede i brittisk och
amerikansk TV.
Vid en uppspelning av en svensk sångare från 1898 (den svarta tratten på
bilden) kunde man konstatera att ljudet faktiskt var mycket bra.
Frasses
Musikmuseum, tel. 0414-145 20 Peder Mörcks väg 5. Öppet 1/6 -31/8
sön 14-17. Juli mån-ons 14-17.
Övrig tid efter ök.
Fantastiskt med initiativ typ
Frasses
musikmuseum. Eldsjälar behövs!
Vilken historieutflykt det blir av denna tråd...
Frasses
musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka.
"Frasses
musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka. "
Gör det Bravo det är en upplevelse fast det är länge sedan jag var där
själv.
Skall kompenseras runt jul förhoppningsvis
Härligt, härligt eliot!!
\\K-man
Det här var en trevlig tråd, kom att tänka på att jag har en del
stenkakor men tyvärr ingen grammofon att spela dom på.
Det är ju faktiskt lätt att glömma bort historien och bakgrunden i jakt
på alla nyheter och "fantastiska" förbättringar. En återblick kan nog ge
möjlighet till sans och balans.
Intressant och bra tråd
Tekniken är fascinerande men vad var det för musik som de klämde in på
dessa 2-4 minuter
Här är länk till det första som spelats in
T.A.Edison himself
http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html
Många poplåtar ligger mellan 2 och 4 minuter, t.ex. är Norah Jones,
Don't know why 3.05 min. Tittar man på hela CD'n så uppfyller 12 av
de 14 på CD'n Come Away With Me kravet och de resterande ligger
strax utanför...
- Alternativet var ju ingen musik alls
Jag tror att det kunde vara (patriotisk-) marschmusik av
John Philip Souza
(1854-1932) som var mycket populärt på den tiden
//Eliot
Jag har en del riktigt gamla stenkakor
När jag kommer hem från jobbet kan jag leta upp någon och skanna in
skivettiketten.
Mats
Jag fann detta:
QUOTE |
1889 - The Columbia Phonograph Co. was organized
January 15 by Edward D. Easton with rights to market a treadle-powered
graphophone; however, Easton would have more success selling music
rather than business machines, especially cylinders of the popular
United State Marine Band under John Philip Sousa . |
Patriotismen känns bekant!
Så här kunde skivetiketterna se ut på den tiden
Detta exet är pressat endast på ena sidan
Amerikanska Library of
Congress har följande uppdrag
QUOTE |
The mission of the Library of Congress is to make
its resources available and useful to Congress and the American people
and to sustain and preserve a universal collection of knowledge and
creativity for future generations. The goal of the Library's National
Digital Library Program is to offer broad public access to a wide
range of historical and cultural documents as a contribution to
education and lifelong learning.
The Library of Congress presents these documents as part of the record
of the past. These primary historical documents reflect the
attitudes, perspectives, and beliefs of different times. The Library
of Congress does not endorse the views expressed in these collections,
which may contain materials offensive to some readers.
|
Vem var nu denne
Emile Berliner ?
Emil Berliner (1851-1929) föddes i Hannover Tyskland som fjärde
barn i en barnrik judisk familj med 13 barn varav 11 uppnådde vuxen
ålder. Fadern var köpman och Emil fick redan vid 14 års ålder sluta
skolan och hjälpa till med försörjningen av den stora familjen. Han hade
under en tid olika jobb och visade då prov på stor teknisk fallenhet då
han bl.a. konstruerade en vävstol.
Vid denna tiden hade Hannover tagits över av militanta Preussare i
Bismarks strävan att ena Tyskland under Preussens ledning. Nu blev
klimatet allt svårare för judar och när Emil riskerade att bli inkallad
i krig så beslöt han att åka till Amerika. Som 19 åring anlände han 1870
till amerika där han arbetade som affärsbiträde i Washington, D.C. Då
han hade en osläckbar nyfikenhet och törst efter kunskap beslöt han sig
för att bege sig till New York och bytte i samma veva förnamnet till det
mer anglosaxiga Emile. Han arbetade där hos Dr. Constantine Fahlberg
(som upptäckte sackarin) medan han studerade vid Cooper Institutet
(numera Cooper Union).
1876 återvände han till Washington, D.C.
Vid denna tidpunkt var Bells telefon på allas läppar och Emile Berliner
bestämde sig för att göra egna undersökningar. Ett problem med Bells
telefon var att sändare och mottagare befann sig tillsammans vilket
gjorde att man var tvungen att snabbt växla från mun till öra och
omvänt. Dessutom var man tvungen att prata mycket högt för att bli
förstådd och längre avstånd fungerade inte. Man visste redan att
motståndet mellan en metallspets och kolskikt beror på trycket. Detta
ledde i april 1877 till uppfinningen av kolmikrofonen av Emile Berliner.
Mindre än en månad efter det att han skapat en fungerande mikrofon så
löste han nästa stora problem: det snabba avtagandet av den elektriska
strömstyrkan med avståndet. Genom att inkludera en induktionsspole
(transformator) till sändaren övergick telefonen från att vara en
kuriosa till ett funktionellt instrument.
... this was the first time that any induction coil or transformer
was ever used with undulatory, continuous currents. This usage became
the prototype of all subsequent transformers used by the million in
power stations, electric light plants, and today, in radio.
Han fick nu anställning hos Bell Telephone Company (senare AT&T) som han
sålde rättigheterna till. Det var först nu som de kunde massproducera
telefoner.
Han blev sedan kallad till Boston (Massachusetts) och Massachusetts
Institute of Technology (MIT). Det var där som Emile Berliner 1887
uppfann grammofonen....
Den här historielektionen måste vi ta copyright på...
Klart intressant, man lär sig helt klart.
Tack för undervisningen!
QUOTE |
...the sound quality was so dubious that a small
rectagular paper label imprinted with the actual words was glued to
the back. |
Grammofonen förbättrades ständigt och i början på 1896 gav Berliner i
uppdrag till Eldridge Johnson att utveckla en förbättrad fjädermotor för
den förbättrade grammofonen som beskrevs i en artikel i Scientific
American May 16, 1896. Den 10 augusti samma år beställde Emile Berliner
200 sådana grammofoner av Johnson till ett nettopris av $4 styck.
Hans val av Eldridge Johnson som underleverantör kom att visa sig få
långtgående konsekvenser. Inom bara några år skulle denne komma att ta
över produktionen av grammofoner under sitt eget varumärke Victor
Talking Machine Co. samtidigt som Berliner själv inte skulle vara
involverad mer
Det är mycket tjuv och rackarspel
1895 hade Berliner hade fått sitt patent godtaget som beskrev en
grammofon med en
QUOTE |
. . . reproducing stylus shaped for engagement with
[the grooves of] said record and free to be vibrated and propelled by
the same, . . . |
Läser man texten på annonsen så står det:
QUOTE |
Warning
The public generally is warned against all
attempts to revive or sell the abandoned Gram-
o-phone, which has been enjoined by the U.S.
Circuit Court. The Zon-o-phone is the only
legitimate talking machine using disc records,
and our machines and records are protected by
the allied patents of the four great talking machine
corporations.
|
....det drar ihop sig
Frontalangrepp skulle jag vilja kalla det
Otroligt intressant läsning Eliot
Och vilket jobb du har lagt ner på detta
Mvh/Mats
QUOTE |
The National Gramophone Company will now sell
Zon-o-phone Gramophones and Disc Records. The Zon-o-phone is a
replacement for the Berliner Gramophone and Zon-o-phone records are a
replacement for Berliner Gramophone Records. |
Seaman erkände sedan offentligt att Berliner inkräktade på patent som
Columbia hade. Columbia åtalade Berliner för intrånget och utlämnade
passande nog Seamans Universal Talking Machines och deras Zon-o-phone
från åtalet. Detta förräderi tvingade Berliner Company att avsluta
produktionen eftersom de inte var tillåtna att sälja de produkter som
Emile Berliner en gång utvecklat. Företaget var dött redan 1900.
Den ursprungliga tavlan av Francis Barraud (1898) hade titeln
Dog looking at and listening to a Phonograph
men blev sedan omdöpt till His Master's Voice
Hunden och fonografen var placerade uppe på en likkista och hunden
lyssnade antagligen till sin avlidne husses röst.
Barraud misslyckades med att sälja målningen till ett fonograf bolag men
1899 köpte the Gramophone Company målningen med pålagan att
Barraud skulle ändra om målningen så att den föreställde en terrier som
lyssnar på en grammofon. The Gramophone Company använde bilden
första gången år 1900. Efter önskemål från grammofonens uppfinnare Emile
Berliner så fick the Victor Talking Machine Company de
amerikanska rättigheterna till bilden.
Victor använde bilden mer än sin partner i england och från och med 1902
fanns en förenklad teckning av hunden och grammofonen på varje
skivetikett. Tidningsreklam uppmanade skivköpare "Look for the dog".
Som sagt, tjuv och rackarspel är inget nytt, och det gick INTE lugnare
till förr.
Vi tackar för denna lektion i mänskligt beteende och moral.
Vi skall nu titta på arvet efter Emile Berliner
Berliner gramofonskiva
från 1897 med George W. Johnson (1855?-1914)
Berliner grundade 1895 företaget Berliner Gramophone Company i
Philadelphia. 1897 grundas hans engelska samarbetspartner The
Gramophone Company Ltd i London av Willam Barry Owen och i december
1898 grundar han tillsammans med sin bror Joseph Deutsche Grammophon
Gesellschaft i Hannover. Där byggde han den första fabriken enkom
för tillverkning av skivor.
The Gramophone Company Ltd använder 1898 varumärket "Recording
Angel" på sina skivetiketter. 1900 registrerar man varumärket "His
Master's Voice" och 1909 så dyker hunden upp skivetiketter för HMV.
Eftersom Owen 1900 får tillverkningsrättigheterna till Lambert
skrivmaskiner så byter företaget namn till The Gramophone &
Typewriter Ltd - men redan 1907 byter man tillbaka till The
Gramophone Company Ltd. 1931 slår man sig samman med Columbia
Graphophone Company Ltd och bildar Electric & Musical Industries
Ltd (EMI).
När Berliner Gramophone Company hade försvunnit från amerika så
samarbetade the Gramophone Company Ltd istället med Victor
Talking Machine company som man ju kan säga tog över arvet efter
Berliner.
När Berliner inte fick tillverka sina produkter i amerika så flyttade
han företaget år 1900 till Montreal, Canada. Montreal valdes antagligen
för det var bra tågförbindelse till Philadelphia där företaget låg
tidigare. Mellan 1904 och 1906 tillverkar the Berliner Gramophone
Company flera olika typer av grammofoner vid Montreal fabriken - men
dom stora affärerna ägde rum i USA där andra kapitaliserade på Berliners
uppfinningar.
1924 köptes the Berliner Gramophone company upp av Victor
Talking Machine som 1929 gick samman med RCA och bildade RCA Victor.
Här kommer då en skiva från runt 1912-13(enl min far)som är svensk fast
pressad i Tyskland i Hanover närmare bestämt och här är då den berömda
hunden med
Observera att det står Gramophone concert record på skivan och inte His
Masters Voice
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with
more information, formatting and images, please
click here.
|