Utskrivbar version av ett ämne
Euphonia Audioforum _ Euphonia Nostalgiforum _ November 2004
Skapat av: K-man 2004-11-02 20:57
November…har snön kommit ännu? Vinterhjulen på? …kanske rent utav börjat
planera julklappar…?
Denna månad skall vi vidga vyerna över Euphoniaklassiker ytterliggare ett
steg! Det diskuteras ju med jämna mellanrum de senaste teknikerna vad gäller
inspelningar, musikmedia, CD, SACD, DVD-A, DSD och allt vad det nu
heter…även på detta områden finns det ju klassiker! Euphonia består av
väldigt duktiga medlemmar, så detta kommer säkerligen bli lärorikt och kul,
för nu handlar det verkligen om våran hobbys tidiga år! Själv har jag inte
så mycket gammalt kunnande om detta, men det har t.ex. allas våran Eliot, så
han kommer bjuda oss på en härlig resa genom gamla inspelningstekniker!
Vi börjar vår novembertråd med Thomas Edisons uppfinning…hmmm…Edison…året
var 1877 och fonografen föddes! Det dröjde emellertid inte länge förrän den
syntes i Sverige. Redan året efter lanseringen så förevisades den här hemma
av ingenjör A O Leffler. Hmmm, kan det ha någon koppling till Lefflers?
Denna första version av fonografen graverade på stanniolfolie och drevs helt
manuellt, så det gällde att hålla jämn fart på veven vid inspelningen, och
sedan se till att hålla samma fart vid uppspelningen.
Skapat av: Bravo 2004-11-02 23:17
Det hade varit skojigt att vara med, upplevelsen måste ha varit fantastisk,
ungefär som första fotot eller den rörliga filmen.
Skapat av: plundin 2004-11-03 08:37
Intressant K-man..
För nått år sedan hittade jag en Japansk site som säljer en
hobby-edison-fonograf... (Tyvärr är sajten på Japanska..)
För den som är hugad ser den ut som nedan..
http://kids.gakken.co.jp/kit/otona/vol01.html
3,675 Yen..
Dom har även en en hemma-berliner-fonograf som graverar och
spelar på CD-skivor..
http://kids.gakken.co.jp/kit/otona/vol09.html
4,095 Yen...
Bilderna visar tekniken bakom ganska bra.. (Tyvärr blir bilderna beskurna
när jag lägger in dom så Ni får gå till sjaten och kolla, ie. klicka
bilderna..)
/ptr
Skapat av: eliot 2004-11-03 18:20
De allra första försöken att lagra ljud använde rent mekaniska medel för
lagring och reproduktion. Ljudet riktades in i ett stort horn, som i sin
smala ända var stelt förbundet med en gravernål. Den första praktiska
maskinen uppfanns 1877 av Thomas Alva Edison (1847-1931). Edisons "fonograf"
använde metallcylinder med stanniolfolie som ljudbärare och hade en
begränsad användning utöver att demonstrera ljudinspelning och
ljudåtergivning.
Edison demonstrerade sin nya uppfinning hos Scientific American i New York
och i utgåvan den 22 december, 1877, står det att läsa:
QUOTE |
Mr. Thomas A. Edison recently came into this office,
placed a little machine on our desk, turned a crank, and the machine
inquired as to our health, asked how we liked the phonograph, informed us
that it was very well, and bid us a cordial good night.
|
Skapat av: eliot 2004-11-03 18:38
Utvecklingen står inte still och det finns en svensk kille Christer Hamp
som har en sajt: http://members01.chello.se/christer.hamp/phono/index.html
där han beskriver olika moderna apparater som avläser vaxrullar. Där finns
bl.a. denna intressanta http://members01.chello.se/christer.hamp/phono/poliak.html
som är utvecklad på Tekniska Högskolan i Lausanne, Schweiz.
QUOTE |
.. the Poliak player, an optomechanical universal player
for discs and cylinders alike,
working with literally any turntable, and using laser light. |
Skapat av: EAR 2004-11-03 20:10
Har någonstans svagt i bakhuvudet att en av de första inspelningarna var
Mary had a little lamb
Skapat av: EAR 2004-11-03 20:54
Mitt minne var nog rätt så bra trots allt.
Ta nu och följ länken och lyssna sedan
http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html
Skapat av: EAR 2004-11-03 23:06
"En sådan skulle jag vilja ha"
Jag också
Skapat av: EAR 2004-11-04 01:12
Om ni har möjlighet när ni är i Sydöstra skåne tycker jag att ni skall
försöka ta er till Frasses musikmuseum i Simrishamn
Hundraårigt ljud
Nere i en källare till en villa i Simrishamn finns ett märkligt museum. Där
finns massvis med speldosor och fonografer från en svunnen tid och det mesta
fungerar ännu.
Endast Edisonmuseet i New Jersey har en större samling fonografrullar än
familjen Fransson, som också har blivit uppmärksammede i brittisk och
amerikansk TV.
Vid en uppspelning av en svensk sångare från 1898 (den svarta tratten på
bilden) kunde man konstatera att ljudet faktiskt var mycket bra.
Frasses Musikmuseum, tel. 0414-145 20 Peder Mörcks väg 5. Öppet 1/6 -31/8
sön 14-17. Juli mån-ons 14-17.
Övrig tid efter ök.
Skapat av: Timbre 2004-11-04 02:36
Fantastiskt med initiativ typ Frasses musikmuseum. Eldsjälar behövs!
Vilken historieutflykt det blir av denna tråd...
Skapat av: Bravo 2004-11-04 03:54
Frasses musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka.
Skapat av: EAR 2004-11-04 07:46
"Frasses musikmuseum i Simrishamn vill jag nog väldigt gärna besöka. "
Gör det Bravo det är en upplevelse fast det är länge sedan jag var där
själv.
Skall kompenseras runt jul förhoppningsvis
Skapat av: K-man 2004-11-04 08:49
Härligt, härligt eliot!!
\\K-man
Skapat av: arcam 2004-11-04 10:41
Det här var en trevlig tråd, kom att tänka på att jag har en del
stenkakor men tyvärr ingen grammofon att spela dom på.
Skapat av: Bravo 2004-11-04 20:28
Det är ju faktiskt lätt att glömma bort historien och bakgrunden i jakt på
alla nyheter och "fantastiska" förbättringar. En återblick kan nog ge
möjlighet till sans och balans.
Skapat av: Mikael2 2004-11-04 21:56
Intressant och bra tråd
Tekniken är fascinerande men vad var det för musik som de klämde in på dessa
2-4 minuter
Skapat av: EAR 2004-11-04 22:22
Här är länk till det första som spelats in
T.A.Edison himself
http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html
Skapat av: eliot 2004-11-04 22:51
Många poplåtar ligger mellan 2 och 4 minuter, t.ex. är Norah Jones,
Don't know why 3.05 min. Tittar man på hela CD'n så uppfyller 12 av de
14 på CD'n Come Away With Me kravet och de resterande ligger strax
utanför...
- Alternativet var ju ingen musik alls
Jag tror att det kunde vara (patriotisk-) marschmusik av http://www.dws.org/sousa/
(1854-1932) som var mycket populärt på den tiden
//Eliot
Skapat av: EAR 2004-11-04 22:55
Jag har en del riktigt gamla stenkakor
När jag kommer hem från jobbet kan jag leta upp någon och skanna in
skivettiketten.
Mats
Skapat av: eliot 2004-11-05 01:10
Jag fann detta:
QUOTE |
1889 - The Columbia Phonograph Co. was organized January
15 by Edward D. Easton with rights to market a treadle-powered graphophone;
however, Easton would have more success selling music rather than business
machines, especially cylinders of the popular United State Marine Band
under John
Philip
Sousa .
|
Skapat av: Bravo 2004-11-05 03:57
Patriotismen känns bekant!
Skapat av: EAR 2004-11-05 08:29
Så här kunde skivetiketterna se ut på den tiden
Detta exet är pressat endast på ena sidan
Skapat av: eliot 2004-11-05 13:53
Amerikanska http://www.loc.gov/ har följande uppdrag
QUOTE |
The mission of the Library of Congress is to make its
resources available and useful to Congress and the American people and to
sustain and preserve a universal collection of knowledge and creativity
for future generations. The goal of the Library's National Digital
Library Program is to offer broad public access to a wide range of
historical and cultural documents as a contribution to education and
lifelong learning.
The Library of Congress presents these documents as part of the record of
the past. These primary historical documents reflect the
attitudes, perspectives, and beliefs of different times. The Library
of Congress does not endorse the views expressed in these collections,
which may contain materials offensive to some readers. |
Deras viktigaste uppgift är att dokumentera och bevara gamla dokument och de
har då naturligtvis http://www.loc.gov/preserv/care/record.html om hur man
bäst bevarar musikkonserver.
De har en sajt som de kallar http://memory.loc.gov/ammem/index.html där de
beskriver amerikansk historia och då även teknikhistoria.
Där finner vi två personer som är centrala för vår tråd
http://lcweb2.loc.gov/ammem/berlhtml/berlhome.html
och
http://memory.loc.gov/ammem/edhtml/edhome.html
Klicka gärna på bilderna!
Mvh,
Eliot
Skapat av: eliot 2004-11-05 19:07
Vem var nu denne
Emile Berliner ?
Emil Berliner (1851-1929) föddes i Hannover Tyskland som fjärde barn
i en barnrik judisk familj med 13 barn varav 11 uppnådde vuxen ålder. Fadern
var köpman och Emil fick redan vid 14 års ålder sluta skolan och hjälpa till
med försörjningen av den stora familjen. Han hade under en tid olika jobb
och visade då prov på stor teknisk fallenhet då han bl.a. konstruerade en
vävstol.
Vid denna tiden hade Hannover tagits över av militanta Preussare i Bismarks
strävan att ena Tyskland under Preussens ledning. Nu blev klimatet allt
svårare för judar och när Emil riskerade att bli inkallad i krig så beslöt
han att åka till Amerika. Som 19 åring anlände han 1870 till amerika där han
arbetade som affärsbiträde i Washington, D.C. Då han hade en osläckbar
nyfikenhet och törst efter kunskap beslöt han sig för att bege sig till New
York och bytte i samma veva förnamnet till det mer anglosaxiga Emile. Han
arbetade där hos Dr. Constantine Fahlberg (som upptäckte sackarin) medan han
studerade vid Cooper Institutet (numera http://www.cooper.edu/). 1876
återvände han till Washington, D.C.
Vid denna tidpunkt var Bells telefon på allas läppar och Emile Berliner
bestämde sig för att göra egna undersökningar. Ett problem med Bells telefon
var att sändare och mottagare befann sig tillsammans vilket gjorde att man
var tvungen att snabbt växla från mun till öra och omvänt. Dessutom var man
tvungen att prata mycket högt för att bli förstådd och längre avstånd
fungerade inte. Man visste redan att motståndet mellan en metallspets och
kolskikt beror på trycket. Detta ledde i april 1877 till uppfinningen av
kolmikrofonen av Emile Berliner. Mindre än en månad efter det att han skapat
en fungerande mikrofon så löste han nästa stora problem: det snabba
avtagandet av den elektriska strömstyrkan med avståndet. Genom att inkludera
en induktionsspole (transformator) till sändaren övergick telefonen från att
vara en kuriosa till ett funktionellt instrument.
QUOTE
... this was the first time that any induction coil or transformer was
ever used with undulatory, continuous currents. This usage became the
prototype of all subsequent transformers used by the million in power
stations, electric light plants, and today, in radio.
Han fick nu anställning hos Bell Telephone Company (senare AT&T) som han
sålde rättigheterna till. Det var först nu som de kunde massproducera
telefoner.
Han blev sedan kallad till Boston (Massachusetts) och Massachusetts
Institute of Technology (MIT). Det var där som Emile Berliner 1887 uppfann
grammofonen....
Skapat av: Timbre 2004-11-05 21:57
Den här historielektionen måste vi ta copyright på...
Skapat av: Bravo 2004-11-06 01:14
Klart intressant, man lär sig helt klart.
Tack för undervisningen!
QUOTE |
...the sound quality was so dubious that a small
rectagular paper label imprinted with the actual words was glued to the
back. |
Berliner lyckades också få igång en produktion av grammofoner och skivor i
tyskland under vistelsen 1889-90. När han återvände till amerika 1891 så
beställde han en fjädermekanism till sina grammofoner och skapade the
American Gramophone Co. men det blev ett kortlivat företag.
I april 1893 grundade Berliner ett nytt företag the United States
Gramophone Co. (Washington D.C.) och redan till hösten 1894 hade
företaget sålt 1000 grammofoner och 25000 skivor. Skivstorleken var 7 tum
och det fanns två grammofonmodeller med motor förutom den manuella.
Detta är väl en bild på den manuella
Skapat av: eliot 2004-11-06 02:40
Skapat av: eliot 2004-11-06 13:04
Grammofonen förbättrades ständigt och i början på 1896 gav Berliner i
uppdrag till Eldridge Johnson att utveckla en förbättrad fjädermotor för den
förbättrade grammofonen som beskrevs i en artikel i Scientific American May
16, 1896. Den 10 augusti samma år beställde Emile Berliner 200 sådana
grammofoner av Johnson till ett nettopris av $4 styck.
Hans val av Eldridge Johnson som underleverantör kom att visa sig få
långtgående konsekvenser. Inom bara några år skulle denne komma att ta över
produktionen av grammofoner under sitt eget varumärke Victor Talking
Machine Co. samtidigt som Berliner själv inte skulle vara involverad mer
Det är mycket tjuv och rackarspel
Skapat av: eliot 2004-11-06 15:07
1895 hade Berliner hade fått sitt patent godtaget som beskrev en
grammofon med en
QUOTE |
. . . reproducing stylus shaped for engagement with [the
grooves of] said record and free to be vibrated and propelled by the same,
. . . |
vilket gjorde att han kunde söka investorer och grundade företaget
Berliner Gramophone Company där han är minoritetsägare. Han började
dessutom ge licenser för försäljning av grammofoner och skivor till andra
företag däribland Frank Seaman som grundade the New York Gramophone Co.
för New York och New Jersey.
Försäljningsframgångarna uteblev emellertid och Frank Seaman, övertalade
Berliner att ge honom ensamrätt att distribuera grammofoner i hela USA utom
i Washington D.C. och i oktober 1896 grundades National Gramophone
Company för detta ändamål. Förbättrad marknadsföring tillsammans med den
nya fjädermotorn och införandet av shellack som skivmaterial ledde till en
snabbt växande produktion och försäljning av grammofoner och skivor vilken
fortsatte att växa de närmaste åren när Johnson utvecklade sin egen motor
och spelare.
Sprickor i alliansen uppstod emellertid redan i mitten på 1897 i samband med
att William Barry Owen som hade en chefspost på National Gramophone Co. fick
rättigheterna att marknadsföra grammofonen i england och där grundade
företaget the Gramophone Co. Ltd.
Detta var nog svepskäl och orsaken till bråket var nog att Seaman var
missnöjd med kostnaden på grammofonerna som han var övertygad om att han
kunde bygga billigare själv. Som det var nu så tjänade både Berliner och
Johnson innan de nådde hans försäljningsorganisation.
I slutet på 1897 annonserade National Gramophone Co. i "New York Sun" om the
"Vocophone" och i februari året efter fanns det en annons i "New York
Evening Post" om "Zonophone".
http://www.edisonnj.org/menlopark/birthplace/zonophonead.jpg
Klicka för stor bild
Trots Berliners protester grundades the Universal Talking Machine Co. i
februari 1898 skenbart för att konvertera grammofoner till att fungera med
mynt.
Detta är som världens doku-sopa
Vad kommer att hända härnäst
Skapat av: eliot 2004-11-06 15:28
Läser man texten på annonsen så står det:
QUOTE |
Warning
The public generally is warned
against all
attempts to revive or sell the abandoned Gram-
o-phone, which has been enjoined by the U.S.
Circuit Court. The Zon-o-phone is the only
legitimate talking machine using disc records,
and our machines and records are protected by
the allied patents of the four great talking machine
corporations.
|
....det drar ihop sig
Frontalangrepp skulle jag vilja kalla det
Skapat av: EAR 2004-11-06 15:37
Otroligt intressant läsning Eliot
Och vilket jobb du har lagt ner på detta
Mvh/Mats
QUOTE |
The National Gramophone Company will now sell
Zon-o-phone Gramophones and Disc Records. The Zon-o-phone is a
replacement for the Berliner Gramophone and Zon-o-phone records are a
replacement for Berliner Gramophone Records. |
Seaman erkände sedan offentligt att Berliner inkräktade på patent som
Columbia hade. Columbia åtalade Berliner för intrånget och utlämnade
passande nog Seamans Universal Talking Machines och deras Zon-o-phone från
åtalet. Detta förräderi tvingade Berliner Company att avsluta produktionen
eftersom de inte var tillåtna att sälja de produkter som Emile Berliner en
gång utvecklat. Företaget var dött redan 1900.
Skapat av: johan 2004-11-06 19:26
*Haksläpp*
Skapat av: eliot 2004-11-07 00:20
Den ursprungliga tavlan av Francis Barraud (1898) hade titeln
Dog looking at and listening to a Phonograph
men blev sedan omdöpt till His Master's Voice
Hunden och fonografen var placerade uppe på en likkista och hunden lyssnade
antagligen till sin avlidne husses röst.
Barraud misslyckades med att sälja målningen till ett fonograf bolag men
1899 köpte the Gramophone Company målningen med pålagan att Barraud
skulle ändra om målningen så att den föreställde en terrier som lyssnar på
en grammofon. The Gramophone Company använde bilden första gången år
1900. Efter önskemål från grammofonens uppfinnare Emile Berliner så fick
the Victor Talking Machine Company de amerikanska rättigheterna till
bilden.
Victor använde bilden mer än sin partner i england och från och med 1902
fanns en förenklad teckning av hunden och grammofonen på varje skivetikett.
Tidningsreklam uppmanade skivköpare "Look for the dog".
Skapat av: Bravo 2004-11-07 02:12
Som sagt, tjuv och rackarspel är inget nytt, och det gick INTE lugnare till
förr.
Vi tackar för denna lektion i mänskligt beteende och moral.
Skapat av: eliot 2004-11-07 02:44
Vi skall nu titta på arvet efter Emile Berliner
Berliner gramofonskiva från
1897 med George W. Johnson (1855?-1914)
Berliner grundade 1895 företaget Berliner Gramophone Company i
Philadelphia. 1897 grundas hans engelska samarbetspartner The Gramophone
Company Ltd i London av Willam Barry Owen och i december 1898 grundar
han tillsammans med sin bror Joseph Deutsche Grammophon Gesellschaft
i Hannover. Där byggde han den första fabriken enkom för tillverkning av
skivor.
The Gramophone Company Ltd använder 1898 varumärket "Recording Angel"
på sina skivetiketter. 1900 registrerar man varumärket "His Master's Voice"
och 1909 så dyker hunden upp skivetiketter för HMV. Eftersom Owen 1900 får
tillverkningsrättigheterna till Lambert skrivmaskiner så byter företaget
namn till The Gramophone & Typewriter Ltd - men redan 1907 byter man
tillbaka till The Gramophone Company Ltd. 1931 slår man sig samman
med Columbia Graphophone Company Ltd och bildar Electric & Musical
Industries Ltd (EMI).
När Berliner Gramophone Company hade försvunnit från amerika så
samarbetade the Gramophone Company Ltd istället med Victor Talking
Machine company som man ju kan säga tog över arvet efter Berliner.
När Berliner inte fick tillverka sina produkter i amerika så flyttade han
företaget år 1900 till Montreal, Canada. Montreal valdes antagligen för det
var bra tågförbindelse till Philadelphia där företaget låg tidigare. Mellan
1904 och 1906 tillverkar the Berliner Gramophone Company flera olika
typer av grammofoner vid Montreal fabriken - men dom stora affärerna ägde
rum i USA där andra kapitaliserade på Berliners uppfinningar.
1924 köptes the Berliner Gramophone company upp av Victor Talking
Machine som 1929 gick samman med RCA och bildade RCA Victor.
Skapat av: EAR 2004-11-07 07:18
Här kommer då en skiva från runt 1912-13(enl min far)som är svensk fast
pressad i Tyskland i Hanover närmare bestämt och här är då den berömda
hunden med
Observera att det står Gramophone concert record på skivan och inte His
Masters Voice
Skapat av: EAR 2004-11-07 07:53
Här är namnet His Master`s Voice med på skivan inspelad 1936
Från musikalen Showboat av Joseph kern
Skapat av: eliot 2004-11-07 10:45
Finfina bilder
Här kan vi till och med få ett lyssningsprov på en inspelning av Berliner
Gramophone Company från 1897.
Det är Star Spangled Banner som spelas av the Sousa's Band
http://history.acusd.edu/gen/snd/1897stars.mp3
Klicka på bilden för att
höra som mp3
Det var mycket sådan musik som var populär vid sekelskiftet
Skapat av: K-man 2004-11-07 11:14
Ja käre värld!!!
Här blir det till att läsa flera gånger! En härlig historielektion i ord och
bild!!!
Underbart med så mycket bakgrundskunnande på forumet!
\\K-man
Skapat av: eliot 2004-11-07 11:37
Fördelar med cylindrar
Vaxcylindrar kunde användas för heminspelningar så som på den ursprungliga
His Masters Voice målningen. Sedan fanns det de cylindrar som kom 1906 och
var näst intill oförstörbara. Cylindrar roterade vanligtvis med en högre
hastighet så att nålens hastighet i spåret var högre vilket teoretiskt borde
ge högre ljudkvalitét. Omkring 1900 stämde detta men skivtillverkarna
förbättrade sin teknik så att skillnaderna var minimala 1910.
Fonografer använde vanligtvis en mekanism som förde nålen i sidled synkront
med spåren medan nålen fördes av spåret på grammofonskivan. Detta gjorde att
cylinderna slets mindre, men gjorde också att fonograferna blev dyrare.
Fördelar med grammfonskivor
Både skivorna och grammofonerna var billigare att massproducera. Skivor var
också lättare att förvara då de kunde staplas, eller om de förvarades i
pappomslag så kunde de placeras på hyllor som böcker.
För de flesta fonografer utgjorde remdriften en svaghet då glidning
producerade ”svaj” som var karakteristiskt för just avspelning av cylindrar
på den tidens fonografer. Grammofoner hade inte detta problem: den tunga
skivtallriken fungerade som flywheel som reducerade svajet.
1908 introducerade Columbia Records massproducerade skivor som var
pressade på båda sidorna och detta blev snabbt standard. Man kunde nu få två
inspelningar på shellack till lägre pris än för en cylinder.
En bättre reklamkampanj av framför allt the Victor Talking Machine
Company i amerika och the Gramophone Company Ltd i England bidrog
också starkt. Man hade exklusivkontrakt med stora sångare som Enrico Caruso
vilket gjorde att grammofonskivan förknippades med en överlägsen produkt.
Slutet på cylindrarna
Cylinder inspelningar fortsatte att konkurrera med den växande skivmarknaden
ända in på 1910-talet då slutligen grammofonskivan tog över. Nu gick
Columbia helt över till att bara göra skivor och Edison började ge ut
egna skivor. Edison fortsatte emellertid att producera cylindrar till de som
hade fonografer ända fram till 1929. De sista cylindrarna var helt enkelt
avspelningar av grammofonskivor och hade därför lägre ljudkvalitet än
motsvarande shellackskiva.
Skapat av: eliot 2004-11-07 11:45
Vi har fortfarande mycket att berätta här
- När och varför blev det 78 varv ?
- Hur långa musikstycke får plats på en sida för nog var det mer än 2
min ?
- Hittills har det varit direktgraverade skivor - när kom bandspelaren ?
- När blev det elektriska inspelningar ?
- Vi har alltså många frågor att svara på - men först låter vi EAR visa
lite fina bilder på etiketter!
Jag vet att han står i startgropen
- men även ni andra som har stenkakor och information från denna tiden får
gärna ge era bidrag. Vi börjar närma oss nutid
Skapat av: Timbre 2004-11-07 12:01
*Haksläpp II*
Ett statement från vännerna K-man, plundin, eliot och EAR.
Skapat av: EAR 2004-11-07 14:28
Ja så kommer det lite om skivbolag.
Vi börjar med Odeon som bildades i Tyskland 1903 och började med
dubbelpressningar redan 1904
Från 1912 slapp artisterna åka till Tyskland för att spela in då det fanns
möjlighet att spela in både i Köpenhamn och Stockholm och från 1914 även i
Göteborg.
Columbia tog över bolaget 1928 och 1931 var det Electrola som styrde och
ställde.
Från 1957 ingår det i EMI koncernen så det där med bolagsuppköp är inget
nytt.
Skapat av: EAR 2004-11-07 14:32
Här har vi då en inspelning av Armas Järnefelt igen från slutet 20 början 30
talet.
Ta gärna en titt på texten till vänster där det står lite om Grammofonvård
Skapat av: Mattias 2004-11-07 14:34
Härligt jobbat!
Sitter kvar här i skolbänken och suger i mig.
/Mattias
Skapat av: Timbre 2004-11-07 14:42
"Instrumentets skötsel"...
Skapat av: eliot 2004-11-07 14:54
Detta är precisionsinstrument
Skapat av: EAR 2004-11-07 15:10
För den som är intresserad så kommer här en länk till en Svensk sida där
det står mycket om Skivbolag
http://medlem.spray.se/filmoch78or/index.htm
Jag kommer till att hoppa lite fram och tillbaka tidsmässigt beroende på de
olika skivbolagen.Nästa
etikett
kommer från Polydor som bildades 1946 i Tyskland ett år efter krigslutet
och som fick ett dotterbolag i England 1956 och som sedemera blev ett av de
stora skivbolagen framförallt av populärmusik
Skapat av: EAR 2004-11-07 15:30
Nuförtiden så kan man se klagomål på skivpriserna lite varstans.
Det var inte billigare förr kan jag tala om.
Här ser vi en svensk schlager på His Master`s Voice.Observera noga
prislappen i underkant
Skapat av: EAR 2004-11-07 15:36
Ja du har rätt Eliot det var bara ett antagande från min sida.
Kanske dåtida komprimering
Lite skämt men det stämmer nog med 16 - 20 minuter.
Skapat av: EAR 2004-11-07 15:38
Måste bara ta med baksidan på innan nämnda Showboat och Paul Robeson som jag
skall berätta lite mer om
Skapat av: eliot 2004-11-07 15:40
Du verkar ha "roliga" skivor
Ho´ som va´ rädder för karar och han som
va´ rädder för kvinns
Skapat av: EAR 2004-11-07 15:46
Paul Robeson 1898 - 1976 färgad Amerikansk bassångare och skådespelare
som då blev känd genom musikalen Teaterbåten mest för sin djupa basstämma
och gjorde många inspelningar främst av Negro spirituals
Lite mer att läsa här http://www.scc.rutgers.edu/njh/PaulRobeson/
Men även Operaframträdanden stod på programmet i bla Othello
Skapat av: EAR 2004-11-07 16:15
Ett verkligt välkänt märke idag främst för sina eftertraktade Audiorör
Telefunken som bildades 1903 och firade 100 års jubileum i fjor
Här är det Anitras Tanz ur Griegs Peer Gynt med Leo Borchard som dirigent
(1899 - 1945)Som började dirigera Berliner Philharmoniker 1933
Skapat av: EAR 2004-11-07 16:43
Så får vi då förflytta oss till ett helsvenskt bolag.
Vem har inte hört om Sonora och Melodier som bedåra
Bolaget bildades 1932 av affärsmannen Erik Ljungberg(1884-1958)
Efter Eriks död 1958 togs bolaget över av svenskaPhilips som sedemera blev
Phonogram AB.Idag ägs rättigheterna av Universal.
Skivan på bilden var en schlager där man kan säga att Svenskarna uppmanades
att köpa obligationer för att öka på stadskassan under andra väldskriget
Skapat av: EAR 2004-11-07 19:58
1934 bildade Decca ett dotterbolag i USA vilket hade stor framgång i det
av USA drabbade "depressionen"Mellan 1930 och 1940 lyckades Decca knyta till
sig storheter som Louis Armstrong,Andrews Sisters,Chick Webb,Jimmy Dorsey
mfl
1942 lanserades White Christmas-Bing Crosby vilket kom att bli världens mest
sålda singel genom tiderna.
Amerikanska Rca bröt med EMI för att förenas med Decca 1958 vilket gjorde
att Decca kunde sälja Elvis Presley i England under Rca Labeln.
Som de flesta känner till så har de haft ett enormt utbud av stora artister
i sitt stall som jag då inte går närmare in på här.
Mera läsvärt här http://www.wordiq.com/definition/Decca_Records
Skapat av: eliot 2004-11-07 20:04
Decca gjorde någon gång sig av med sitt dotterbolag i USA (40-talet?) och
när man sedan åter skulle etablera sig i USA så var varumärket DECCA
upptaget. Därför använde sig DECCA av namnet London Records på sina skivor i
USA.
Tyvärr undviker alla sajter att svara på när detta händer och för
vinylsamlare är det oviktigt eftersom då måste man bara veta att det
(oftast) finns både en DECCA och en London och de har identiska Stamper -
jag återkommer om detta!
- Jag har tänkt att vi tar denna tråden fram till början på vinylen men inte
längre. Sedan tar jag en annan månad och berättar om vinyl fram till c:a
1970
//Eliot
Skapat av: EAR 2004-11-07 20:06
"Decca gjorde sig av med sitt dotterbolag i USA och när man sedan åter
skulle etablera sig i USA så var varumärket DECCA upptaget. Därför använde
sig DECCA av namnet London Records på sina skivor i USA."
Ja där ser man så dåligt påläst jag var
Vad jag då inte förstår är varför man inte gjorde som så att man lät Decca
säljas under Rca Labeln i USA
Skapat av: eliot 2004-11-07 20:19
QUOTE |
Vad jag då inte förstår är varför man inte gjorde som så
att man lät Decca säljas under Rca Labeln i USA
|
Det finns sådana skivor
- Men nu kommer vi in på mitt specialområde och vinylen
Skapat av: Bravo 2004-11-08 00:59
Det var inte bättre för, betydligt svettigare att vara skivsamlare helt
klart.
Om 3,50:- kunde vara en dagslön så ger ju en snabb överslagsberäkning att en
skiva idag skulle gå på ca. 800 spänn räknat på en normal inkomst.
Kom in i matchen, börja samla skivor då.
Skapat av: eliot 2004-11-08 16:28
QUOTE |
Det var inte bättre för, betydligt svettigare att vara skivsamlare helt
klart |
Skapat av: Bravo 2004-11-09 00:48
QUOTE |
- Det gäller att ligga ur fas
|
= SANT "eliot"
Visst "EAR" mycket av tekniken står sig om än i förfinad form, byten av
teknik kan inebära både vinster och förluster både objektivt och subjektivt.
Samtidigt blir ju hifidrakarnas tävlingar om "månadens ljud som aldrig varit
bättre" lite fjantig i sammanhanget.
Mycket står sig rätt gott.
Skapat av: eliot 2004-11-13 17:33
QUOTE |
An analogue disc record is a type of sound
recording medium, (gramophone record in British English,
phonograph record in American English) usually referred to simply as a
record. Analogue disc recording was the main technology used for storing
recorded sound in the 20th century. Before the advent of digital recording,
the term 'analogue' was never applied, all recordings being analogue. |
...står det att läsa i http://www.brainyencyclopedia.com/encyclopedia/a/an/analogue_disc_record.html.
- Samtidigt översätter vi ju gärna "record" med skiva vilket det
naturligtvis inte behöver vara
Vi ser vilken språkförbistring det kan bli
Jag kommer att även i fortsättningen att kalla en spelare som använder
rullar (graphophon/phonograph) för fonograf och motsvarande för platta
skivor för grammofon - och det är väl den gängse betydelsen på svenska.
Skapat av: eliot 2004-11-13 18:57
Världens äldsta inspelning (1878?)
Jag skrev tidigare om the Gramophone Company Ltd:
QUOTE |
Eftersom Owen 1900 får tillverkningsrättigheterna till
Lambert skrivmaskiner så byter företaget namn till The Gramophone &
Typewriter Ltd |
QUOTE |
The device is listed in both Guinness Book of World
Records and The Encyclopedia of Recorded Sound in The United States
as the world's oldest playable recording. |
Han föddes som Francois Lambert i Lyon, Frankrike, 1851 och utvandrade till
USA 1876 och redan 1878 träffar vi på ett patent som har att göra med
Striking Mechanism for Clocks. Av en ren tillfällighet fann man nyligen
denna fonografen tillsammans med en inspelning av tidsangivelser
QUOTE |
One o'clock, Two o'clock, Three o'clock, Four o'clock,
Five o'clock, Six o'clock, Seven o'clock, Eight o'clock, Nine o'clock, |
Inspelningen är gjord på en blycylinder och var därför mycket hållbarare
än Edisons tennfolie och vaxcylindrarna som kom senare. Det finns en
tvådelad berättelse med bakgrundsinformation om inspelningen och om hur man
hittade den: http://www.collectorcafe.com/article_archive.asp?article=670&id=1504,
http://www.collectorcafe.com/article_archive.asp?article=670&id=1503.
Man har på alla vis undersökt inspelningen och man kan till och med http://www.pong-story.com/lambert/
på den
- Vi kan nog säga att utvecklingen gått framåt sedan dess
Skapat av: eliot 2004-11-13 19:02
Det finns två Japanska företag som är intimt förknippade med de två
amerikanska skivbolagen Columbia respektive (RCA) Victor.
Är det någon som vet vilka
Skapat av: EAR 2004-11-13 19:29
Är det inte JVC och Denon
Där då Denon står för Nippon-Columbia
Skapat av: Timbre 2004-11-13 21:27
I våra dagar har väl Sony tagit över...
Skapat av: eliot 2004-11-13 21:53
På sätt och vis
De amerikanska bolag som gav namn till dessa japanska, dvs. RCA Victor och
Columbia, ingår numera båda i Sony BMG som bildades genom sammanslagningen
(50-50) av Sony Music Entertainment och Bertelsmann Music Group (BMG). Denna
sammanslagning godkändes den 20 juli 2004 av EU.
Sony köpte CBS 1988 och bildade Sony Music Entertainment och 1986 blev RCA
Victor uppköpt av Bertelsmann.
JVC och Denon har annars, mig veterligt, ingenting med Sony att göra
Skapat av: EAR 2004-11-13 22:01
JVC är väl ett eget bolag och Denon är väl sammankopplat med Marantz om
jag inte minns fel
Skapat av: eliot 2004-11-13 22:21
JVC ingår sedan 1953 i Matsushita och Denon ingår i http://www.dm-holdings.com/eng/index.html
som bildades den 14 maj, 2002.
I mars 2003 köpte D&M Holding det klassiska märket McIntosh från Clarion.
Mer finns att läsa i en http://www.stereophile.com/news/11595/.
Skapat av: eliot 2004-11-14 14:30
Jag tänkte att vi skall titta lite på Edisons företag och vad som
blev av dom innan vi går vidare och tittar på hans första grammofon som
faktiskt skiljde sig radikalt från andra.
Edison startade många företag men det viktigaste var nog Edison General
Electric Company som grundades i april 1889. Samma år bildades också
Edison Manufacturing Company.
1892 går Edison General Electric Co. samman med http://www.voltnet.com/arclamps/ae_th.shtml
(som hette American Electric Company fram till 1883) och bildar
http://www.ge.com/en/company/companyinfo/at_a_glance/history_story.htm. Året
efter bildas ett franskt dotterbolag Compagnie Française Thomson-Houston
som är ursprunget till franska http://www.thomson.net/EN/Home/Group/timeline1.htm
- som numera äger RCA. Det verkar som om alla företag på något sätt hänger
ihop.
1896 grundar Edison företaget National Phonograph Co. "för att
tillverka fonografer för hemma underhållning".
Edison omorganiserar 1911 sina företag och slår samman National
Phonograph Co. och flera andra företag, däribland Edison
Manufacturing Co. till Thomas A. Edison, Inc.
I oktober 1929 kommer beslutet att stänga Edisons skivtillverkning och
koncentrera sig på skivspelare för radiostationer.
Edison dör den 18 oktober 1931
Skapat av: eliot 2004-11-14 22:53
Pathé Frères Phonograph Co.
Pathé grundades av bröderna Charles & Emile Pathé som ägde en framgångsrik
bistro i Paris. Omkring 1890 såg de en Edison fonograf och de bestämde
direkt att detta var en attraktion som de ville ha på sin bistro. Denna
tidiga fonograf tilldrog sig så mycket uppmärksamhet att det bildades kö för
att lyssna på den. De fick även förfrågan var man kunde köpa en sådan.
Bröderna beslöt sig då att istället för att ge affären till Edison så skulle
de sälja egna. Redan 1894 började de sälja egna fonografer som byggde på
Edisons design. Snart började de också göra egna inspelningar och redan 1896
hade de inspelningsstudio inte bara i Paris utan också i London, Milano och
Moskva. 1899 innehöll Pathé katalogen 1500 titlar! Deras cylindrar fanns i
två utföranden, 2 minuter (standard) och 4 minuter Celeste (extra stor).
Pathé verkar ha varit det första bolag att spela in den berömde Enrico
Caruso i samarbete med ett italienskt bolag.
En annan inkomstkälla för bröderna Pathé var "Salon du Phonographe" på
fashionabla Boulevard des Italiens i Paris. Här kunde man kosta de senaste
ljudupptagningarna - naturligtvis till en kostnad. Rader med bekväma stolar
framför träskåp som hade "lyssningsrör", en nummerskiva och ett myntinkast.
Man stoppade i ett mynt, man slog önskat nummer och inom 10 sekunder kunde
man höra den valda låten. Det var naturligtvis ingen riktig "jukebox" utan i
källaren nedanför fanns det fullt med cylindrar och personal som snabbt
letade reda på cyllindrar och spelade dessa.
1905 började de intressera sig för grammofoner och skivor och i oktober 1906
startades skivproduktionen. Deras skivor liknade inga andra! De var
vertikalt graverade, spåren var bredare än på något annat bolag vilket
krävde en speciell sfärisk nål. Skivorna startade innifrån nära centrum,
istället för omvänt. Skivorna roterade med en hastighet på 90 varv per minut
istället för det vanliga 80 eller 78. Antagligen hade man gjort allting så
annorlunda för att undvika patentintrång. Även skivstorleken var inte den
vanliga. I vanliga fall förekom skivor i tre storlekar: 5", 10" och 12",
medan Pathé hade storlekarna 8.5", 11", 14" och 20". Det förstår sig självt
att dessa skivor inte gick att spela av på andra grammofoner och vice versa.
God marknadsföring gjorde att deras grammofoner och skivor sålde bra i
frankrike men lyckades inte slå sig in på någon annan marknad. Pathé
fortsatte även att tillverka cylindrar fram till 1914.
1920 presenterade man en ny serie skivor som var lateralt graverade och
kompatibla med andra skivspelare. Dessa skivor fick namnet "Pathé Actuelle".
Det dröjde inte mer än några år innan man sålde fler skivor av denna sorten
än av de gamla vertikal graverade skivorna. Man fortsatte emellertid att
tillverka dessa fram till 1932.
Engelska Pathé såldes 1928 till Columbia Records Ltd och amerikanska Pathé
gick året efter samman med andra bolag och bildade American Record Company,
ARC. Under depressionen 1932 var ARC "king of the 3 records for a dollar"
och sålde 6 miljoner skivor, dubbelt så många som RCA Victor. 1934 köpte ARC
upp hela Columbia skivkatalog och 1938 blev man en del i Columbia
Broadcasting System (CBS). Samma år köpte CBS också upp sin tidigare ägare
Columbia Records.
Skapat av: Timbre 2004-11-28 11:31
Det känns som att historiens vingslag går i cirklar. Trettiotalets
radiovågor och dagens Internet med hämtningsbara musikfiler. Musiken är
viktig för människan.
Skapat av: eliot 2004-11-28 16:02
Engelska Columbia Graphophone Company Ltd grundades redan 1889 som en
sidogren till Edward Eastons Columbia Phonograph Company och det bibehöll
faktiskt detta namn ända in på 60-talet. Jag har faktiskt några klassiska
mono EP-skivor (45 varv) från 50-talet där det står på baksidan:
Louis Sterling grundade redan 1904 the Sterling Record Company och hade
därför en lång erfarenhet av skivbranchen när han 1914 kom till Columbia
Graphophone Company Ltd. som verkställande direktör. Han hade alltså varit
vd för europeiska Columbia sedan 1914 när han 1922 tillsammans med
finansiärer köpte bolaget. 1924 hjälper han till att rädda moderbolaget i
Amerika och lyckas även få till ett lisenceavtal med AT&T Western Electric
System:
QUOTE |
There is a story to the effect that Victor was about to
sign with Western Electric for the exclusive right to electric recording,
as well as the re-entrant horn. Frank Capps found out about it through a
laboratory leak and told Louis Sterling (Columbia's long-time strong man
in England) who burned up the wires, got the negotiations held up until he
could come over, and finally persuaded Western Electric to also license
Columbia. |
- Det är fascinerande hur mycket som beror på kraftfulla ledare
Redan 1925 kommer de första elektriska inspelningarna. Samma år köper man
upp Carl Lindströms företag i Tyskland och tar över skivmärkena Odeon and
Parlophone. Två år senare köper man även upp franska Pathé -Frères.
1931 fusionerar Columbia Graphophone Company Ltd och Gramophone Company Ltd
och bildar Electric & Musical Industries Ltd (EMI) med Sterling som vd. Det
nya bolaget hade dotterbolag över hela världen. Samma år blev Sterling adlad
av drottningen och kunde kalla sig Sir Sterling.
Eftersom amerikanska Victor ägde aktier i the Grammophone Co., Ltd. blev de
med en gång en av ägarna till amerikanska Columbia. Då man var rädd för att
de amerikanska myndigheterna skulle agera för att förhindra monopol på den
amerikanska marknaden såldes amerikanska Columbia i maj 1931 och 1934
hamnade det så hos American Record Company, ARC.
1931 var i andra hänseende också ett viktigt år för EMI för då patenterade
Alan Blumlein på EMI tekniken bakom stereoinspelningar och detta år inviger
också Sir Edward Elgar den nya studion vid Abbey Road.
Skapat av: eliot 2004-11-29 02:05
Victor Talking Machine Company skiljde sig tidigt från de andra bolagen
genom att erbjuda artister av hög klass som nedanstående annons i
"Cosmopolitan" från 1904 visar
Detta var egentligen en mans förtjänst: http://www.ieee-virtual-museum.org/collection/people.php?taid=&id=1234683&lid=1
(1873-1951). Redan 1891, som tonåring, arbetade han tillsammans med Charles
Tainter med att spela in cylindrar till http://xroads.virginia.edu/~MA96/WCE/title.html
1893. Han var allt i allo, letade reda på nya sångare, förberedde
inspelningen och skötte utrustningen, ackompanjerade på piano mm.
Fred Gaisberg arbetade sedan hos Emile Berliner som pianoackompanjatör och
övervakade inspelningar och våren 1898 fick han i uppdrag att åka till
Gramophone Company Ltd i London för att hjälpa till med uppbyggandet av
inspelningslokaler och ta kontakt med artister. Gramophone Company Ltd hade
grundats året innan och då snart komplikationer uppstod besökte Eldridge
Johnson det nya företaget i juli 1898. Resultatet blev att Johnson sålde
rättigheterna till några av sina patent och gick med på att sälja delar och
komponenter direkt.
I december 1898 grundar Emile Berliner tillsammans med sin bror Joseph
Deutsche Grammophon Gesellschaft i Hannover och bygger upp en fabrik för
tillverkning av matriser och pressning av skivor.
Gramophone Company sätter nu samman delarna man får från Victor i Amerika
till färdiga Grammofoner. Man arrangerar också att få skivor pressade i
Hannover från matriser gjorda i Camden eller i deras nya lokaler i London.
Enligt en historia så hörde Gaisberg Caruso sjunga och var fast besluten att
spela in när han sjöng ett program av arier. Caruso förväntade sig en stor
summa pengar för ett kontrakt men Gaisbergs chefer vägrar godkänna utgiften.
Gaisberg gör ändå inspelningen i ett hotelrum i Milano och fick sedan
tillfredställelsen att uppleva Carusos berömmelse och hans bidrag till
skivornas finansiella succe. Gaisberg behöll sin tjänst som "senior
recording expert" hos the Gramophone Company enda fram till 1939.
Så här kunde det se ut vid en inspelning
Skapat av: eliot 2004-11-29 10:40
Det börjar att bli lite stressigt då det ju bara återstår två dagar i denna
månaden
Skapat av: Bravo 2004-11-30 01:16
Varför kan det inte göras snygga produkter idag, SF undantagen, när man
kunde förr, vilka arbeten på dessa spelare.
Kan man inte köra denna historielektion över två månader "eliot"?
Matnyttigt värre.
Skapat av: Bravo 2004-11-30 03:27
Tjusigt värre, jul och musik, naturligtvis hör detta ihop.
Skapat av: eliot 2004-11-30 03:33
I mars 1927 presenterad Victor Talking Machine Company den första
skivväxlare med orden
QUOTE |
Don't Get Up! - It Changes Its Own Records ! |
Skapat av: Bravo 2004-11-30 04:15
Uttrycket "Orthophonic" går nog mycket väl att förklara misstänker jag.
Orto- kommer från latinet eg. grekiskan och har en betydelse av flera som
betyder riktigt eller korrekt. I sammanbindnigar får då ordet lite olika
innebörd beroende på vad det handlar om som ortografi, rättstavning,
ortofoni, rätt uttal eller egentligen i vidsträktare betydelse, uttalslära.
Här handlar det nog överfört om naturtrogen återgivning, eller kunskapen att
reproducera en korrekt ljudåtergivning, dvs korrekt återgiven avskrift,
(ortograf = korrekt skrivare, graf = maskin som återger någonting)
Så
QUOTE |
Stereo-Orthophonic High Fidelity Recording |
blir uttrycksmässigt och klumpigt en stereoinspelning korrekt återgiven med
hög trogenhet eller någonting sådant. Lite av tårta på tårta så att säga.
Antar jag kanske är bäst att tillägga.
Skapat av: K-man 2004-11-30 10:21
På allmän begäran...
Då det fortfarande kvarstår en del godis i denna "avhandling"
så låter vi den fortlöpa in i December....och om, jag säger OM den blir
"klar" i mitten av december så låter vi nostalgiavdelningen få lite julefrid
....så kör på!
Vänligen
\\K-man
Skapat av: eliot 2004-12-10 02:43
Jag har tyvärr inte hittat någon bild på hur de första magnetiska
pickuperna såg ut men det verkar som om de var rätt små redan från början.
Jag tänker inte i detalj gå in på hur olika pickuper fungerar utan jag
hänvisar till den utmärkta artikeln http://www.enjoythemusic.com/cartridgehistory.htm
på http://www.enjoythemusic.com/. Artikeln är hämtad från boken Hi-Fi
All-New 1958 Edition vilket märks när man läser den
Det finns också http://www.enjoythemusic.com/tablehistory.htm tagen från
samma bok
Artikeln beskriver fyra typer av pickuper:
- magnetiska - som vi numera kallar moving magnet (mm) = rörlig
magnet
- dynamiska - som vi numera kallar moving coil (mc) = rörlig
spole
- keramiska, kallas ibland kristall eller piezoelektrisk pickup
- kondensatorpickup
Den som är intresserad av utvecklingen av stereopickuper kan fördjupa sig
här: http://www.badenhausen.com/VSR1Pickups.htm
Keramiska pickuper började användas i mitten på 30-talet. I en keramisk
pickup använde man sig av en piezoelektrisk kristall som avger en elektrisk
spänning när den böjs eller trycks ihop. Piezoelektriska givare används nu
för tiden bl.a. till att mäta kraft. Spänningen som den ger ifrån sig är i
storleksordning 0,5 V, vilket är i storleksordning 100 gånger högre än för
mm-pickuper och i princip inte kräver någon extra förstärkning. Detta
betyder naturligtvis att "signal-to-noise" förhållandet är mycket bra och
dessutom är den immun mot störningar från nätet som lätt orsakar brum när
man använder magnetiska pickuper. Den har en allvarlig nackdel då den
behöver en tung pickup för att kunna böja kristallen som befinner sig högst
upp på nålarmen (eng.=cantilever) och detta ökar slitaget på skivorna.
Pickupens större trögheten gör dessutom att den vid de kraftiga utslagen vid
låga frekvenser lätt spårar ur.
En keramisk pickup ger en utsignal som är proportionell mot avlänkningen och
ger därför en korrekt utsignal om skivan är graverad med konstant amplitud
medan utsignalen avtar med frekvensen om den är graverad med konstant
hastighet. Tittar vi på RIAA-korrekturen och de sena korrekturerna för 78
varvarna så ser vi att karakteristiken hos en keramisk pickup i stora drag
är motsatsen till inspelningskarakteristiken:
QUOTE |
A ceramic pickup comes close to self-compensating the
RIAA-curve. |
Man kunde därför använda en mycket enkel förstärkare och mycket riktigt
användes keramiska pickuper i enklare skivspelare.
Så här såg pickuper ut på 50-talet som kunde spela både stenkakor och
microgrooves, som det nya formatet kallades i början då spåren var mycket
smalare än tidigare. De nya skivorna hade 240 spår per tum mot 75 spår per
tum för stenkakorna. Spetsen på diamanten hade en diameter på omkring 0,06
mm (2,5 tusendels tum) för 78 varv och genom att vrida omkopplaren längst
fram på huvudet så kunde man byta diamant till en med mindre diameter på
0,025 mm (1 tusendels tum).
Det finns mycket information på internet om hur man skall överföra sina
stenkakor till digital form.
- http://www.rfwilmut.clara.net/repro78/repro.html
- http://www.restoring78s.co.uk/
- http://www.shellac.org/wams/wequal.html
- http://www.hagtech.com/equalization.html
- http://www.vadlyd.dk/English/RIAA_and_78_RPM_preamp.html
- http://www.euronet.nl/~mgw/background/riaa/uk_riaa_background_1.html
http://www.robertparkerjazz.com/ är en samlare av tidiga stenkakor och
har i över 30 år arbetat på att konservera dom och överföra på ett modern
medium. Han spelar av skivorna elektriskt och använder den senaste digitala
tekniken. Han har radioprogram och man lyssna på inspelningar på hans
webbsida.
Nimbus Records däremot tror inte så mycket på elektrisk avspelning utan
använder ett stort horn
mer står att läsa http://www.wyastone.co.uk/nrl/pv_transfer.html.
Skapat av: eliot 2004-12-11 03:07
1928 införde man enheten decibel, dB, som ett mått på ljudstyrka. 1 dB är
en tiondels Bel (från namnet på Alexander Graham Bell) som är logaritmen av
förhållandet mellan två ljudstyrkor. 0dB är då samma ljudstyrka och 6dB
betyder en fördubbling av ljudstyrkan.
Stenkakor från den akustiska eran har ett signal/brusförhållande på endast
30dB. Den nya inspelningstekniken och elektrisk avspelning som kom 1925
gjorde det möjligt att på elektrisk väg förstärka signalen och öka
signal/brusförhållandet.
Tabellen nedan visar utvecklingen
Informationen är hämtad
från http://history.acusd.edu/gen/recording/dynamic.html
Skapat av: eliot 2004-12-11 09:45
Strax efter att man 1925 hade utvecklat den elektriska inspelningen så
experimenterade Bell Labs med ljud till filmer. Man ville spela in ljudet på
en skiva och sedan synkronisera avspelningen av denna med filmen. Nu var det
tyvärr så att en 35 mm filmrulle varade i 11 minuter medan en 10 tums 78
varvs skiva bara varade i 3 minuter.
Eftersom man ville bibehålla ljudkvalitén så bestämde man sig att öka
storleken på skivan och i motsvarande grad minska varvhastigheten så att
nålens hastighet i spåret skulle bibehållas. Man bestämde sig för en
hastighet på strax under hälften, 331/3
varv per minut och då måste innersta spåret - som har lägst hastighet - ha
en diameter på 10 tum. Med 75 spår per tum som på de vanliga 78 varvs
skivorna så gav detta en ytterdiameter på 20 tum.
331/3 varv per minut
visade sig vara en bra hastighet då man enkelt kunde få den hastigheten med
synkronmotorer både i America med sina 60 Hz och Europa med 50 Hz. 60 Hz
motsvarar 3600 perioder per minut och 50 Hz motsvarar 3000 perioder per
minut. Delar vi 3600 med 108 så får vi 331/3
varv per minut och delar vi 3000 med 90 får vi också 331/3
varv per minut. Detta var alltså en hastighet som lätt gick att åstadkomma
på båda sidorna av atlanten.
Denna teknik med ljudet inspelat på en separat skiva lämnades emellertid
snabbt för det mer praktiska att ha ett extra ljudspår på filmen eftersom
man då slapp problem med synkroniseringen av tal och bild.
När Columbia 1948 introducerade den moderna LP'n så valde man också 331/3
varv per minut vilket med 240 spår per tum gav 23 minuter på en 12 tums
skiva.
Skapat av: Bravo 2004-12-11 19:38
Underbara bilder, underbara manicker......
Skapat av: eliot 2004-12-12 23:38
Visst är det snygga apparater
Kreativiteten får fritt spelrum
QUOTE |
Då det fortfarande kvarstår en del godis i denna
"avhandling"
så låter vi den fortlöpa in i December....och om, jag säger OM den blir
"klar" i mitten av december så låter vi nostalgiavdelningen få lite
julefrid
|
- Jag tror det det blir lite julefrid för K-man
Skapat av: eliot 2004-12-13 00:17
I juni 1948 presenterade Columbia Records de nya microgroove skivorna som
spelades med 331/3
varv per minut. Man gav sina nya skivor varumärket ”Long Play”, förkortat
”LP”. Man skulle senare förlora varumärket då LP kom att bli synonymt med
vinylskiva.
Som en artighet hade William Paley, chairman of CBS (ägare till Columbia
Records) inbjudit Robert Sarnoff, president of RCA, flera veckor innan det
officiella tillkännagivandet för att demonstrera det nya systemet. Man
hoppades att få med sig RCA, för att säkerställa framgången för det nya
formatet.
Det blev inte som väntat:
QUOTE |
When Sarnoff heard the demonstration, he was furious and
chewed out his entire staff in front of Paley and (Bill) Wallerstein (the
true inventor of the LP). Sarnoff left in a huff. |
Columbia var så angelägna att få sitt nya system accepterat som ny standard
att de inte ens patenterade teknologin. De var villiga att låta andra
skivbolag använda teknologin utan att betala royalty. Men utan att erkänna
att de blivit slagna av en konkurrent började RCA omedelbart att arbeta på
sitt eget nya och förbättrade system. RCA skulle faktiskt vara det sista av
de stora skivbolagen att släppa en skiva på det nya formatet, och gjorde det
först 1951.
Redan i början på 1949 hade man sitt eget system färdigt. Man använde 7 tums
skivor som roterade med 45 varv per minut. I början på april 1949 gick RCA
ut med en stor reklamkampanj riktad åt sina återförsäljare där man tackade
för 50 år av marknadsföring
QUOTE |
To them must go much of the praise for these two newest
and finest examples of research and engineering - the best automatic
changer ever built - the finest record ever made.
The new RCA Victor record and changer constitute the sensible, modern,
inexpensive way to enjoy recorded music. The product is ready... the
public is ready. A demonstration, more than ever before, means a 'close.'
Its advantages will eventually make it the only way to play music in the
home. |
QUOTE |
...From coast to coast - teen-agers are lining up for
bargain player attachments. The whole thing's on key with their allowances
- neat little records they can slip in their pockets, with a first-class
band playing their favourite hit - for 49 cents. Times are like the '30s,
the early-40s again, when the youngsters made up the big biz in the pop
market. ...They go for the lowest priced at the new speed, they go for the
little disc that fits on the shelf beside their paper-backed novels, is
unbreakable, and has quality of tone that can't be matched. |
Skapat av: eliot 2004-12-13 18:19
På http://www.samlaren.org/grammofon/ finns det många intressanta
grammofoner från 50- och 60- talen
Det finns en svensk sida på passagen med mycket information om skivväxlare:
http://hem.passagen.se/sodas/vxarteng.htm
QUOTE |
Man använde ett stort centrumhål på sina skivor för att
underlätta att lägga många skivor på skivväxlaren. En annan detalj som man
införde var olika färger på vinylen beroende vad för sorts musik det
gällde. Svart för pop, röd för klassisk musik, mörkblått för "light
classics", grön för country-western osv. Detta färgsystem varade bara
något år och 1952 använde alla 45 varvare från RCA svart vinyl.
|
Skapat av: eliot 2004-12-14 23:05
Ännu en skatt - nu tre stycken stenkakor
Brahms konsert för Violin och Cello, op. 102, med http://www.classicalnotes.net/columns/heifetz.html,
violin, och http://www.cello.org/cnc/feuerman.htm, cello.
Som vi kommer ihåg har både RCA Victor och the Gramophone Co. , Ltd. sitt
ursprung i Emile Berliners firma vilket gjorde att de hade samarbete in på
50-talet. Jascha Heifetz var RCA's stora stjärna i USA och deras
inspelningar gavs i Europa ut av the Gramophone Company.
Tillägg: Inspelningen är från 1939 och finns återutgiven på Naxos
http://www.naxos.com/mainsite/NaxosCat/Naxos_Cat.asp?item_code=8.110940
(Klicka på bilden!)
...som finns recenserad http://classicalcdreview.com/jhnaxos.htm.
Skapat av: eliot 2004-12-17 22:10
1920 till 23 upplever Tyskland hyperinflation och när ekonomin åter tar
fart i Tyskland så grundar the Gramophone Company 1925 ett nytt tyskt
dotterbolag med namnet Electrola. Detta var samma namn som Victor gav sina
elektriska skivspelare och visade att dessa skivor var övervägande
elektriskt inspelade.
...där den röda etiketten faktiskt användes in på 50-talet.
Carl Lindström AG var var deras största konkurrent på tyska marknaden. Sedan
1925 var detta ett dotterbolag till engelska Columbia Graphophone Co., Ltd.
I och med fusionen 1931 av deras båda engelska moderbolag Gramophone
Company och Columbia Graphophone Company till EMI blev de
samarbetspartner.
Skapat av: eliot 2004-12-18 00:53
Varumärket DECCA skapades av Wilfred S. Samuel på Barnett Samuel and Sons
1914 när han patenterade den nyuppfunna bärbara grammofonen. Han ville ha
ett ord för export som lätt kunde uttalas och bli igenkänt över hela världen
– lite samma idé som Ivar Kamprad hade när han hittade på namnet IKEA. Ordet
rimmar på MECCA och bokstaven D verkar komma från namnet på apparaten ”Dulcephone”.
Dessa grammofoner användes flitigt av de brittiska soldaterna i första
världskriget.
1928 köpte börsmäklaren Edward Lewis företaget Barnett Samuel & Sons och
bildade the Decca Gramophone Company Ltd. Året efter grundades Decca Record
Company och redan samma år släpptes de första inspelningarna. Man prydde sin
etikett
med en bild av Beethoven
Redan från början spelade Decca in ett brett spectrum av musik. Uppköp av
andra skivbolag, bl.a. Brunswick, gjorde att 1939 var Decca vid sidan om EMI
det enda skivbolaget i England.
Decca (USA) grundades av Jack Kapp 1934 som dotterbolag till engelska Decca
som också finansierade det. Jack Kapp hade varit General Manager på
Brunswick Record's där Bing Crosby hade varit hans protégé sedan 1931. Han
tog med sig Bing Crosby till Decca och 1942 släppte Decca "White Christmas"
av Bing Crosby som blev alla tiders största best-seller. Detta bolag gjorde
många inspelningar som såldes i England
Amerikanska Decca hade en annan profil än engelska Decca och var mer
inriktad på populär musik. Letar man efter musik med Louis Armstrong, Ella
Fitzgerald, Duke Ellington, Billy Holliday, Nat King Cole m.fl. från 30-,
40-talen så träffar man på detta skivmärke som efter ett antal år gjorde sig
självständigt från moderbolaget i England.
CITAT(eliot @ 2004-05-09 16:46 )
Det är lätt att se skillnad på amerikanska och engelska DECCA då de
förstnämnda hade mycket enklare
etikett.
Här ser vi två skivor med Nat King Cole
Senare ändrades etiketten
och här ser vi White Christmas av Bing Crosby från 1942
Hollandsche Decca Distributie (HDD) grundades 1931 för att distribuera Decca
skivor i Holland och deras kolonier. Här ser vi en skiva där det står NEDERL.
FABRIKAAT strax till vänster om mitthålet
Detta företag köptes 1942 upp av Holländska Philips som själva hade börjat
tillverka skivor och spela in skivor 1933.
Decca började 1932 att samarbeta med Deutsche Grammophon och här har vi en
inspelning som är gjord i Tyskland av Polyphonwerke AG som vi känner igen
som det bolag som köpte Deutsche Grammophon AG efter första världskriget.
1937 visades vara ett mycket viktigt år för DECCA för då köptes Crystalate
Company. På köpet fick man tonstudior i West Hampstead, North London och
deras duktiga inspelningstekniker som bl.a. Arthur Haddy and Kenneth
Wilkinson — känd som “Wilkie”. Dessa kom att lägga grunden till DECCAs goda
renomé som gör att DECCAs inspelningar från 50 och 60 talen är så
uppskattade ännu idag. Studiorna i West Hampstead var i bruk enda in på
80-talet.
Haddy (1906-89) blev slutligen den tekniskt ansvarige på DECCA medan
Wilkinson (1912-2004) var en av de mest respekterade toningenjörerna
överhuvudtaget. Under andra världskriget forskade Haddy och hans kolleger på
hur man skulle gå tillväga för att spela in ljudet från ubåtar för att kunna
identifiera dom. Detta betydde att man måste kunna spela in ett större
frekvensomfång än som var möjligt på den tiden. Denna teknik utnyttjades
sedan när man 1945 började göra inspelningar som man betecknade “ffrr” eller
Full Frequency Range Recording.
Det amerikanska dotterbolaget Decca Records Inc. hade tagits över av MCA så
ett nytt märke skapades, London Records, för att marknadsföra Decca
inspelningar i USA. London Records var ett av de första företagen att släppa
den nya vinyl LP skivan i USA 1949.
Skapat av: eliot 2004-12-22 17:38
Mannen som uppfann Stereo: Alan Dower Blumlein (1903-42)
Isaac Shoenberg blev General Manager på Columbia Graphophone Company Ltd i
januari 1929. Hans första uppgift var att finna ett sätt att kringgå Bell
Labs patent som hölls av Maxfield & Harrison för vilket man betalade en
pence för varje skiva som såldes. 1929 var den totala försäljningen för
Gramophone Company och Columbia Graphophone Company strax över 30 miljoner
skivor. För var och en av dessa var man alltså tvungen att betala en royalty
så det var viktigt att snarast möjligt slippa denna extra kostnad.
I verkligheten hade Columbia ytterligare ett viktigt projekt och det gällde
att utveckla en ny mikrofon med större frekvensomfång. Shoenberg insåg snart
att han behövde rekrytera en topingenjör och det visade sig att 25 årige
Alan Blumlein letade efter nya uppgifter
QUOTE |
By late 1928, Standard Telephones & Cables had certainly
had their worth out of Alan Blumlein. He had applied for seven Patents
during his time with them, invented an entire signalling system, improved
several elements of their submarine cabling system and designed various
electrical circuits. Most notable of these was the AC bridge circuit of
course, and all of which would earn ST&C money for many years to come.
However, Alan Blumlein was restless, perhaps even bored. |
I mars 1929 kom Alan Blumlein till Columbia Graphophone Company Limited där
han var direct underställd Isaac Shoenberg. Columbia var emellertid inte det
enda företaget som ville kringgå Bell Labs patent. HMV (The Gramophone
Company) hade också gett ett ingenjörsteam i uppgift att från grunden bygga
upp ett nytt elektriskt inspelningssystem.
Uppgiften passade Alan Blumlein perfekt. Förutom att han besatt den tekniska
kompetens som krävdes och hade en entusiasm för uppgiften som smittade av
sig på andra så var han också mycket musikintresserad och då speciellt i
Beethoven. Blumlein upptäckte snart att den elektriska
inspelningsutrustningen var mycket enkel; vi får ju inte glömma att det bara
var 5 år sedan man gått från mekanisk inspelning där man i princip skrek in
i ett horn.
Efter att ha satt sig in i existerande utrustning och undersökt Bell labs
patent så bestämde han sig i September 1929 på ett helt nytt
tillvägagångssätt. Man skulle använda sig av ett moving coil system som
förutom att ge bättre resultatet även skulle kringgå Bells patent.
Måndagen den 10 mars 1930, lämnade han in ansökningarna till patentbyrån som
beskriver
QUOTE |
Improvements in Electro-mechanical Sound Recording
Devices more especially of the Moving Coil Type’ & ‘Improvements in
Apparatus for Recording Sounds upon Wax or other Discs or Blanks. The
device is also however applicable to any other moving coil device such as
a microphone which could be employed in a sound recording system, or also
of a moving coil pick-up or moving coil loudspeaker. It could also be used
for optical recording devices such as those employed in the cinema for
sound recording and reproduction. |
Det var precis ett år sedan han börjat arbeta för Columbia och det ger
oss en indikation om med vilken hastighet han kunde arbeta.
Detta inspelningssystem skulle spara en förmögenhet i utgifter åt Columbia
och samtidigt ge dem extra inkomster eftersom alla skivor som var graverade
med detta system skulle inbringa extra intäkter i form av royalty. Shoenberg
var lycklig.
Vi vet att Blumlein redan i slutet på sommaren 1931 började förklara för
Shoenberg sin nya idé om ”binaural sound” – som numera går under
beteckningen stereo.
QUOTE |
Alan Blumlein went on to invent, patent, and prototype
an entire stereo signal chain , with crossed-pair figure-8 microphones,
matched low-distortion electronics, 45-45 moving-coil cutterheads with
motional feedback, moving-coil 45-45 phono cartridges, stereo-optical
soundtracks, and matched stereo speakers. (Blumlein also analyzed and
found means to circumvent what is now called Miller capacitance, and
invented the long-tail pair differential circuit.) |
Citat hämtat från
Enjoythemusic.com: http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/soulofsound/ch1pt1.htm
Alan Blumlein gjorde de första stereo inspelningarna och filmerna med stereo
ljud de följande åren
Från och med 1934 arbetade Blumlein på att konstruera ett TV-system för EMI.
Detta togs i bruk 1936 av BBC som därmed gjorde de första offentliga TV
sändningarna. I slutet på 30-talet började han intressera sig för radarn där
han kunde använda samma principer han använt för sitt "binaural sound
system". Han dog i en flygkrasch den 7 juni 1942 när han testade
radarutrustning. Hans död hemlighölls för att tyskarna inte skulle få reda
på detta stora bakslag då utvecklingen av radarn skulle visa sig ha stor
betydelse i kriget. Under sin korta karriär fick han 128 patent.
Shoenberg var född i Ryssland 1880 och emigrerade 1914 till London blev
slutligen chef för EMI 1955 och adlad 1962. Han kunde nu kalla sig Sir Isaac
Shoenberg.
Skapat av: eliot 2004-12-22 18:34
Jag tänker här inte gå in noggrannare på teorin bakom stereoinspelning
utan istället ge lite länkar
- Sound On Sound har en tvådelad artikel http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/feb97/stereomiking.html?session=1311dd6b1a878b9f4a4227572e863958
- Här finns en http://www.doramusic.com/Stereo.htm med http://www.doramusic.com/chapterthree.htm
ur en bok och kapitlet handlar just om hans audio patent.
- http://www.alanturing.net/turing_archive/pages/blumlein/ på
Alanturing.net.
- Alan Blumlein på http://www.makingthemodernworld.org.uk/people/BG.0013/
Skapat av: EAR 2004-12-22 19:04
Är det dina egna skivor på bilderna
Tänker då på His Masters Voice
Skapat av: Timbre 2004-12-23 13:29
QUOTE (datar @ 2004-12-22 23:05 ) |
Verkligen trevligt!
Mycket att läsa
|
Det mesta hade jag inte en aning om och det är ju kalas att få en
överblick...
Skapat av: EAR 2004-12-23 16:39
OJOJOJ Eliot den spelaren är en RIKTIG klenod
Skapat av: EAR 2004-12-24 01:27
Du har ju samma skivor som jag har
Skapat av: eliot 2004-12-24 15:50
Nu är denna tråden slut och jag får tacka för visat intresse och alla
positiva inlägg
- Jag kanske skall tillägga att det var först i slutet på 40-talet, dvs. vid
övergången till de nya vinylskivorna, som bandinspelningarna blev så bra att
man först spelade in på band. Därför har jag inte berört det i denna tråden,
men jag tycker faktiskt att bandspelare av alla de sorter vore värt en egen
nostalgi-tråd
Skapat av: EAR 2004-12-25 09:01
Det är en verklig PÄRLA till nostalgireportage som du gjort Eliot
MVH/Mats
Skapat av: Bravo 2004-12-26 02:17
Det har varit väldigt lärorikt och givande och du måste ha ett stort tack
för allt slit du lagt ned för att presentera detta för oss "eliot".
Skapat av: Timbre 2004-12-26 10:29
Vi bockar och tackar ännu en gång...
Skapat av: BjörnJ 2005-03-20 23:14
Tillåt en nykomling applådera lektionen.
Eftersom denna tråd handlar till stor del om mitt specialintresse så kände
jag till det mesta - inklusive klockinspelningen från 1878 (den finns även
på www.tinfoil.com), men några saker var nya även för mig. Mycket intressant
på alla sätt, och kul att se att även gammal teknik och riktigt gamla skivor
får utrymme i dessa forum - och inte bara de senaste skrytljudanläggningarna
.
Jag tror nästan att jag efter en längre tids irrande på nätet har hittat ett
forum där jag kommer att trivas.
Ha en fin vecka och en trevlig påsk!
Björn J.
Powered by Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)