Hem Om  Support Webshop Annonsera Kontakt
 

 

 



 
|
|
|
|
           Google
 
Web www.hifigoteborg.se
            Annonser

Behöver du pengar? Registrera dig gratis nu och tjäna pengar!

 Ny PC till skolan

    Gratis erbjudanden

Beställ 250 Visitkort GRATIS!

Skicka gratis SMS på nätet.

Alla svenska gratiserbjudanden på nätet - GratisListan.se

 
             Resor
 

Boka flygresan på nätet

Flyg till Spanien från 690 SEK enkel resa!

 




Vill du inte åka bil

 Gångstavar för nybörjare och proffs


Stöldskydd 499 kr


Snapfish - Framkalla från 99 öre

Vinkel RCA



Avstörningsfilter


Power kondensator


Högströmssäkring


Kabelskor



 Högeffektset



Pixaco - Framkalla dina digitala bilder från 99 öre

Sony Ericsson K800i Cyber-shot - mobiltelefon med två digitalkameror / digitalspelare / FM-radio - WCDMA / GSM  KAMPANJ!


 
 
 

GARLAND_HOLPH_120X60

 

 

 
 
|
 
 

Att ha bra ljud i bilen är naturligtvis en rättighet, vi börjar med en mjukstart för att sen sakta men säkert öka.

|


 
 

Bilstereoinstallation i praktiken:


Att koppla en stereo i bilen är oftast inga problem.Anslut pluskabeln till +12V, minnes- kabeln (memory) till konstant +12V, minuskabeln till jord (bilens chassi), anslut antennen och högtalarna till sina plus- och minuskablar Anslut pluskabeln till +12V, minnes- kabeln (memory) till konstant +12V, minuskabeln till jord (bilens chassi), anslut antennen och högtalarna till sina plus- och minuskablar. Sedan är det klart och det brukar låta förträffligt. Problem uppstår sällan så här långt.



Låter det illa om dina högtalare när du drar på lite? Byt inte högtalare, köp ett slutsteg. Effekten hos en 4x45 watts bilstereo är oftast inte mer än 12-13 watt innan stereon själv börjar låta illa. Drar vi sedan på extra bas och loudness så får vi bara någon enstaka watt kvar innan högtalarna börjar låta illa. Bilstereon har inte mer kraft! Signalen blir förvrängd så att det låter riktigt illa.

 


Vill du spela högre och/eller ha lite bas? Då måste du komplettera med ett slutsteg och kanske extra högtalare.
 

Åker du mycket ensam eller bara med en passagerare kan det vara smart att låta bilstereon sköta fronthögtalarna och sen mata ett slutsteg som då driver en subbas, via bilstereons lågnivåutgång, detta låter alldeles utmärkt.


OK, du vill komplettera med ett slutsteg. Det är nu det kan bli vissa installationsproblem. Får du generatorvin eller tändknatter så är det alltid fel på installationen. Vi tar det från början.

Slutsteget skall ha plus 12V direkt från bilbatteriet. Den kabeln skall ha en säkring så nära batteriet som möjligt. Minus (jord), tas från en lämplig jordpunkt (bilens chassi) nära slutsteget.

 

 

 Signalkabel  av god kvalitet används mellan stereo och slutsteg (=stör immun, här duger det inte med billiga hemma kablar). Högtalarkablarna skall ha tillräcklig grovlek. Slutligen behöver vi en remotekabel (fjärrstart) mellan stereo och slutsteg. Nu är det klart att lyssna och njuta. Låter det bra nu utan störningar är det bara att gratulera, annars får vi börja se över vad vi gjort.

Störningar beror oftast på att signalkabeln är felaktigt placerad eller av dålig kvalitet. Signalkabeln får inte dras parallellt med någon annan kabel. Här kan ett verkligt svårlöst problem uppstå. Bilens chassi är också en strömkabel och all jordström tillbaka till batteriet går där. Ligger signalkabeln fri från andra kablar, prova med en annan jordpunkt för slutsteget. Strömkabeln till slutsteget får heller inte vara för klen. Även ett relativt litet slutsteg drar mycket ström. Den skall vara minst 8 mm2 och till större eller fler slutsteg används en grövre kabel. Tänk på att det flyter lika mycket ström i plus- som minuskabeln.

Ju fler slutsteg, equalizers, signalprocessorer mm som kopplas in i systemet desto svårare blir det att undvika störningar. Men tar man det lugnt och metodiskt så kan de flesta problem lösas.

Hos de flesta som säljer bilstereo kan du få många fler tips om du har störningar i din ljudanläggning. 

 

Vad är detta tänker du..... jo det det är helt enkelt en GRIFFIN ITRIP  SÄNDARE FÖR IPOD NANO, Med den kan du Lyssna på dina MP3-filer i bilradion, trådlöst alltså! . Riktigt kul för dig med veteranbil och den gamla goa  välljudande orginalstereon i instrumentpanelen, hög imponatorfaktor  när dina passagerare får höra dina egna inspelningar direkt i radion...Pris: 549:-
 

Ljuddämpning av kupe´n

Det här var väl inget som jag egentligen tänkt ta upp men då jag själv har vissa problem..som jag inte ännu tagit tag i när det gäller kupe´ljud eller rättare sagt ljud som letar sig in i kupe´n. 

Jag blev dock påmind när jag av någon anledning (surfande) hamnade på www.gatago.com och återger här signaturen Alf´s lösning på många källor till "problemet"...

 Det är klart man ska isolera. Det har många fördelar även om det inte
alltid är handlar ljud och det går ofta utföra med små medel och enkla
verktyg.

Det går sänka ljudnivån i en bil betydligt på egen hand. I synnerhet
på en lite äldre bil. Man måste dock veta vad man vill åstadkomma och
kunna identfiera det ljud man vill minska. Måfåarbete ger måfåresultat
stämmer väldigt bra här.

Viktigaste steget är att välja rätt dämpmaterial/åtgärd. Ju lägre
frekvenser som ska dämpas ju tjockare och generellt tätare material
krävs för att ljudet ska absorberas. Skumgummi är ett dåligt val om
man vill dämpa stomljud. Det finns blymattor, karosserigummi och
tjärduk som fungerar bättre. Man kan kompensera skumgummits sämre
egenskaper att dämpa låga frekvenser genom att öka tjockleken. Någon
meters tjocklek kan nog dämpa en del rätt långt ner på frekvensskalan.
Ett enkelt sätt att ta reda på om materialet kommer fungera är att
klippa till ett par öronlappar av materialet. Kör en runda med bilen
med dessa öronlappar hängandes någon cm från örat. Dämpas inte ljudet
märkbart av öronlapparna så är det nog lönlöst att tapetsera bilens
insida med det materialet. Alternativ till ljuddämpning kan vara att
bryta överföringsvägen av ljudet. Det är ofta mekaniskt överfört genom
karossen fråm motor, kraftöverföring och hjulupphängning. Att byta ut
förstenade gummibussningar till stötdämparna kan göra stor skillnad.
Lösa innerskärmar kan minska en del däckljud, men se upp med
luftturbulens i mellanutrymmet. Motorkuddar kan ofta göras effektivare
med lite uppfinningsrikedom utan att riskera att motorn välter vid
gaspådrag.
Om man vill minska motorljud börjar man dämpningarbetet i motorrummet.
Många äldre bilar saknar helt ljuddämpning i motorhuv. Försök bestämma
vilket motorljud som hörs inne i kupen. Exempel på olika ljudkällor är
insug, avgas, ventilskrammel eller kylarfläkten. Hör man en höfläkt
från motorrummet sitter man nog i en Volvo 240, men man ersätta
kylarfläkten med en elektrisk termostatstyrd d:o. Märks både inne i
bilen och utanför. Iden är alltså att inte att nödvändigtvis trycka
dit några ljudabsorbenter på torpedväggen där man råkar komma åt, utan
att bryta ljudvägen eller eliminera en specifik ljudkälla. Runt
ventilkåpor kan man t.ex. göra ljudhuvar monterade i motorhuven, men
se upp så nödvändig motorventilation ej förhindras och isolera inte
med brännbart material nära grenrör och liknande.
En ofta stark ljudkälla är vindbrus. Det kan vara svårt att göra stora
förbättringar av brusnivån då det delvis beror på karossens utformning
men mycket av bruset uppstår av turbulens i dörrspringor. En dörr som
inte stängts ordentligt märks ju ofta på ökat luftbrus. Man kan
komplettera med nya och bättre gummilister vilket kan göra stor
skillnad. Orginal dörrlister är ofta för dyra att köpa till en äldre
bil men det går ofta använda de silikonlister som används för tätning
av springor i hus och somliga biltillbehörsfirmor har generella
gummilister på metervara.

På äldre bilar är ofta taket dåligt isolerat och med stora
köldbryggor. Fiber och skummgummimattor kan förbättra värmeisoleringen
en hel del här. Gör nytta både på vinter och sommar. Jag har haft
några Volvo 145 och skillnaden på speciellt sommaren är påtaglig när
bilen stått en stund i solen. Vintertid märks det på att snön aldrig
töar från taket. På ljudnivån är nog skillnaden marginell om det inte
sitter ett takräcke och ylar högfrekvent ovanpå.

Säkert finns det även många gamla bilgolv vars isolering på insidan är
både dyngsur och uppmurken eller möglig. Rensa rent, rostsydda,
klistra dit tjärpapp på större släta ytor och klipp till sk.
liggunderlag som läggs lösa så luft kan cirkulera runt under ordinarie
bilmattan. Det kan ta bort lukten "blöt hund" i bilen och förlänga
livslängden på golvplåten. Tjärpappen kan med tur dämpa lite
resonansljud och torra bilgolv minskar både imma och is på insidan av
bilrutorna.

Tack Alf
 

 

 
|
|
|
 
 


 
 

Om förstärkaren sprakar och/eller knastrar
Så här gör du lättast

 
|
|
|
|
 
 
|




 
 

CD-spelaren fungerar till och från
Prova det här

 
|
|
|
|
|
 
 
|



 
   

Högtalarna fungerar men "kanterna är sönder"
  Ingen fara...räddning finns.

 
|
|
|
|
 
 
|



 

  Din skivspelare har gett upp
Det kan bero på flera saker, det mesta går att avhjälpa, ofta kan det dessutom löna sig att uppgradera den gamla vinylsvarven.

 

 
|
|
|
|
 
 
|



 

Service av kassettdäck
Se här hur du kan lösa eventuella problem

 
|
|
|
|
 
 
|



 
 
Rullbandspelare
 Det finns stunder när en fungerande "reel to reel" ger riktiga vällustkänslor, kräver dock lite arbete, oftast rengörning, plus eventuellt en del annan service.
 
 

 

|
|
|
|
 
 
|



 
 Bio Ljud
 Du kan få "grymt" bra flerkanals bioljud med lite hjälp av äldre prylar..det som behövs är bara lite fantasi.
 
 
|
|
|
|
 
 
|



 
  

Köpa Begagnat
Känner du att det är roligt med pengar i plånboken kan naturligtvis begagnat-marknaden vara något för dig.. här följer en hel del tips som du kan ta med på färden.

 
|
|
|
|
 
 
|



 
 

 Kablar & Sånt 
 Vad man kan tänkas behöva för att bli nöjd. 

 
|
|
|
|
 
 
|


 

Nyheter, Musik, Teknik mm
 nyheter och nyhetsrelaterat från flera olika källor.

 
|
|
|
 
 
|


 

Håller du någon kär, någon som fyller år eller bara känner för att ge någon du tycker om någonting fint.. vi kanske kan bidra med tips  

Besök gärna våra annonsörer som samtliga har bra erbjudanden

|

|
|
|

|

 
 
|


 
       Att vara affiliate
Om att upplåta annonsplatser på hemsidor, och tjäna pengar på det.
 

 

|
|
|
 
 
|


 
    

Ljud i Bilen
  Hur man lyckas utan för mycket arbete/pengar..plus lite kul nyheter. Har du en veteranare så finns det lite kul tillsatser

 

 

|
|
|
 
 
|



 
 
Stereo och små barn
Du behöver inte ställa undan ljud utrustningen bara för att de små barnen tycker det är kul att klättra, trycka, knäppa, hoppa,peta och ja du vet...några smärre justeringar så är småttingtiden räddad.... ljudmässigt alltså.
Det mesta bygger på egna erfarenheter.
 
|
|
|
|
 
 
|


 

Datorer och Ljud
   Alla dessa möjligheter....

 
|
|
|
 
 
|




 
    WAF
Wife acceptance factor..Ja hur får det egentligen se ut...för att musik skall låta som det "egentligen" skall låta...vi botaniserar lite i olika lösningar både när det gäller möblering och olika val av anläggning.
 
|
|
|
|
|
 
 
|
  Topplistor på Internet, om topplistor över internetsidor. |
 
 
|

 
  |
|
|
|
 
 
|



 
   

Högtalarna fungerar men fronterna ser ut som skit..
  Lagom kul kvällspyssel med bra resultat..se här.

 
|
|
|
|
 
 
|


 
Länkar |
|
|
 
 
|








 
  Nyheter från:

[, ]
[, ]
[, ]
[, ]
[, ]
[, ]

Lokala nyheter via nyhetsrubriker.com</\ a>
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 
 
|


 
       Webmaster tips  

 

|
|
|
 
  
Annonsutrymme   

Tala om för en vän att
du har hittat en bra sida:

  
iAnnonsytrymme.

|

 

|
|
|
|
|
 
 Hem        Om           Support        Your Cart         Länkar       Kontakt         Hjälp         FAQ