latest news

links

other useful links

CD-Player repair

Speaker test and repair

Playlists

 

 

 

 

 

Technics se-a3  su-a4

Vi har testat en av Technics största förstärkarmodeller och den visade sig vara storslagen i flera avseenden.

När PCM-ljudet började komma blev det mer och mer aktuellt med förstärkare som hade både bra effektresurser och låga störningsnivåer. En sådan är Technics för- och slutsteg SU-A4 och SE-A3 som kan prestera en total uteffekt runt 700W samtidigt som brus och störningar ligger på en extremt låg nivå. Den har en mycket god dynamik.

SU-A4 är förförstärkaren i den här kombinationen som är utförd i Technics sedvanliga bruna färg. Den är en efterföljare till SU-A2 som är toppmodellen i Technics modellprogram. Jämfört med SU-A2 har SU-A4 betydligt färre reglage och variationsmöjligheter men de är fortfarande fler och medger större anpassningsmöjligheter än vad som är normalt på dagens HiFi-forstärkare.

Alla förstärkningssteg i SU-A4 arbetar i äkta klass A, dvs full ström flyter hela tiden genom transistorerna. Därigenom elimineras övergångsdistorsion. Alla ingångar är di-rektkopplade utan seriekondensatorer, vilket ger mindre fasfel i basen. Detta gälleras (100 Hz), mellanregister (1 kHz) och diskant (5 kHz). Ju lägre värde desto bättre och renare ljud. Signal/brusförhållandet anger skillnaden i styrka mellan ljudet och bruset. Ju större skillnad och högre värde desto mindre brus hör man.

även pickupingångarna för såväl vanliga pickuper med rörliga magneter (MM) som sådana med rörliga spolar (MC).

I pickupingångarna används fälteffekt-transistorer (FET) för att eliminera konden-satorer så långt det är möjligt i signalvägarna, och man har riktig likströmskoppling från pickupingången och ända fram till högtalarn tgångarna. Frekvensomfånget är dessutom extremt brett även uppåt i frekvensområdet som är 0-400kHz (-3dB). Detta breda frekvensomfång har man uppnått genom att använda förstärkarsteg med diffe-rentialingång och strömspegelkoppling. De transistorer som används är matchade och är extremt linjära i sin förstärkning.

Bruset är ett av de största problemen vid konstruktion av lågnivåingångar, särskilt då man har så låga nivåer sommar aktuella för MC-ingångar. Technics använder som sagt FET-transistorer i pickupingångarna och dessa är av lågbrustyp. I pickupstegen har man varit tvungen att använda två kopplingskondensatorer den ena i MC-för-stärkaren och den andra i frekvenskorrigeringen (RIAA-steget). Mätvärdena på dessa förstärkarsteg är imponerande för såväl brus som distorsion och frekvensgång. Ett subso-niskt filter finns inbyggt för att minska inverkan av frekvenser under den hörbara basen (under 20 Hz) som man får vid spelning av skivor som är skeva eller ocentrerade.

Tonkontrollerna på SU-A4 är ovanligt omfattande. Dels finns de sedvanliga bas- och diskantkontrollerna men dessutom har man extra tonkontroller för både bas och diskant. Baskontrollen kallas "Super-Bass" och innebär att man kan höja basnivån brantare än normalt och med 12 dB/oktav. Detta är särskilt användbart om man har högtalare som avtar i basen (och vem har inte det?) där man kan kompensera frekvensgången på ett ganska hyfsat sätt. Brytfrekvensen för superbasen kan varieras så att man startar bashöjningen på en valfri frekvens från 50Hz upp till 200 Hz

Superbaskontrollen kan naturligtvis också användas för att reducera basen på ett lika markant sätt som man kan höja den. Därigenom kan man ofta ta "bumpigheten" i ett litet rum, få röster att låta naturligare, etc.

"Super Treble" eller superdiskantkontrol-len motsvarar superbasen fast den arbetar i diskanten och är bra när man vill kompensera frekvensgången hos pickuper som ofta har svackor kring 5-10 kHz eller resonanstoppar i diskanten. Genom att kombinera den vanliga diskantkontrollen med superdiskan-ten kan man få många variationsmöjligheter som ofta väl kompenserar mindre felaktigheter i t ex pickupers frekvensgång.

SU-A4 har försetts med buffertsteg på signalutgångarna till effektförstärkaren som är extremt lågohmiga (Typiskt värde 0,2 ohm).

Detta gör att man utan vidare kan ha mycket långa signalledningar till effektsteget och placera det så nära högtalarna som möjligt. Korta högtalarledningar är bra inte bara för att förlusterna minskar utan även för att ljudkvaliteten förbättras genom att högtalarna bättre kontrolleras av förstärkaren. Man kan även utan problem koppla till många effektsteg till en och samma SU-A4 utan problem med belastningen (upp till 2 500 stycken enligt Technics). Precis som på slutsteg finns ett elektroniskt kortslutningsskydd inbyggt i utgångsstegen på SU-A4.

Bland övriga faciliteter märks en "Loud-ness"-kontroll samt två omkopplingsbara brytfrekvenser: 250 Hz och 750 Hz. Vidare finns en s k telefonknapp som sänker ljudet med 20 dB när man trycker in den, kontakter för anslutning av två skivspelare och två bandspelare, dubbla utgångar till effektförstärkare, etc. Dessutom separat programväljare för bandspelarutgångarna så att man kan spela in ett valfritt program medan man lyssnar till ett annat.

Slutsteget SE-A3 är en riktig bjässe som väger drygt 35 kg. Det är konstruerat med Technics "New Class A"-princip som innebär att det alltid flyter ström förstärkartransistorerna men inte full ström. Förstärkaren blir varm, betydligt varmare än normala modeller (den luktade av färg och bakelit i början, men lukten försvann ganska snart). Uteffekten är nominellt 2x200W vid 8 ohm och 0,002 % total harmonisk distorsion inom hela det hörbara frekvensområdet 20-20 000 Hz. För att få denna höga uteffekt krävs rejäl strömförsörjning och detta är förklaringen till att SE-A3 är stor, tung och dyr. Nättransformatorerna är den tyngsta biten i det här kraftpaketet men rejäla dimensioner har också glättningskondensatorerna som efter likriktningen ser till att man någorlunda jämn likspänning. Det finns faktiskt två rejäla nättransformatorer, en for varje förstärkarkanal, för att man skall få bra separation och stereoeffekt.

Effektförstärkarna är byggda som små kompakta enheter där transistorer, kylflänsar och kondensatorer koncentrerats på ett litet utrymme. Ledningarna blir korta, särskilt de där det flyter kraftig ström. Detta är bra ty då bildas mindre elektromagnetiska störningsfält som faktiskt kan påverka närliggande förstärkarsteg och ge upphov till distorsion, speciellt då i lågnivåkretsar. Kenwood har av denna anledning använt chassi av plast for att magnetfält inte skall ledas via plåthöljet från effektdelen in i känsliga försteg.

Effekttransistorerna är också sammanfogade till enheter som vardera innehåller ett komplementärt par: NPN och PNP. De är symmetriskt utförda och matchade så de har en jämn och likartad förstärkning.

På varje effektförstärkarenhet sitter två behållare som vardera innehåller fyra elekt-rolytkondensatorer av lågimpedanstyp. Dessa kondensatorer på 22 OOOyuF är speciellt avpassade for ljudändamål och har lång livslängd, man kan räkna med att de håller i minst 10 år innan de behöver bytas. Standardkondensatorer har betydligt kortare livslängd.

På SE-A3:ans front dominerar de två stora uteffektmätarna som har mätområdet 0,0001W-300W. De går upp till fullt utslag på c:a 50 us och har en logaritmisk skala

med gradering både i W och dB. På fronten finns dessutom nätströmbrytare och omkopplare för två par högtalare.

SE-A3 har elektroniskt överbelastningsskydd med indikatorlampa och automatisk återgång då felet avhjälpts.

Våra intryck

Kombinationen SE-A3/SU-A4 är stor och tung. Den är besvärlig att flytta på med en sammanlagd vikt på nära 50 kg.^Dessutom blir effektförstärkaren så varm att den bör placeras med omsorg så att den får bra ventilation. Den bör egentligen ställas överst om man har en stapel med apparater, men problemet blir då att många apparater tål inte att pressas ner av en sådan tungviktare. Den bästa lösningen var i vårt tycke att ställa effektförstärkaren SE-A3 vid högtalarna och skaffa en lång ljudkabel som går till förförstärkaren som man ju oftast har nära den övriga utrustningen: skivspelare, tuner, etc.

Nu till de positiva upplevelserna: När man väl installerat SE-A3 och SU-A4 väntar många trevliga stunder. Under förutsättning att man har bra komponenter i sin ljudanläggning för övrigt så märker man att den här Technicskombinationen är av allra högsta klass. Den ger ljud som är rent, kraftigt och har mycket lågt brus. Trots att förstärkaren har så hög uteffekt är den ändå "snäll" och problemfri, behöver ingen service eller speciell tillsyn. Vi har provat kombinationen med många olika högtalare och förstärkaren har aldrig gett några problem. Där andra förstärkare haft problem med konstiga högtalar-impedanser har SE-A3 lugnt spelat vidare med bra resultat.

Visst finns det andra förstärkare som på vissa punkter kan låta marginellt bättre. Audio Research SP6 och D90 ger faktiskt en aning mer luftighet i klangen men betydligt mindre effekt och till ett flera gånger högre pris. SE-A3 och SU-V4 kostar tillsammans 15 500:- och det är faktiskt prisvärt när man tittar på vad bra förstärkare i den här effektklassen brukar kosta.

Vi som lyssnade upplevde ljudet som ovanligt rent, med en fast kraftfull bas, väl definierat mellanregister och en luftig och slaggfri diskant. Speciellt märkte man att brus-och störningsnivån var mycket låg. RIAA-korrektionen i grammofonsteget var lyssningsmässigt utmärkt.

DATA

Tillverkarens uppgivna  samt  Våra Uppmätta

specifikation värden

SE-A3:

Uteffekt vid 8 ohm/20-20 000 Hz /0,002 % THD/båda kanalerna drivna..... 220W per kana! 238W per kanal

D:o vid 4 ohm/0,003 % THD.......... 320W per kanal 360W per kanal

Total harmonisk distorsion vid 3db under full nominell uteffekt/

8 ohm 0,001 %............ 0,001 % 0,001 % (gränsen för vår mätutrustning)

Frekvensomfång:........ 0-20 000 Hz +0 dB/-0,1 dB ±0,1 dB

0-300 kHz +0 dB/-3 dB +0 dB/-2,8 dB

Signalbrusförhåliande (IHF A)........ 123 dB 122 dB

Dämpningsfaktor vid 8 ohm........... 120 125

Ingångskänslighet......................... 1V/47 kohm 0,95V

Mått: (Breddxdjupx höjd)............... 430x507x208 mm

Vikt:............................................ 35,2 kg

SU-A4:

Total harmonisk distorsion:

Phono MM vid 5V utspänning........... 0,001 % 0,001 % (gränsen för vår mätutrustning)

Tuner, AUX, Tape (5V utsp.)............. 0,001 % 0,001 %

Phono MC vid 5V utspänning............ 0,001 % 0,001 %

Max. inspänning Phono:................... MM 300 mV 410 mV  MC 12 mV 15mV

Mått:.............................................. (Breddxdjupxhöjd) 430x360x97 mm

Vikt:.............................................. 8,8 kg