Och Dr Matti Otala
Sökandet efter—The Ultimate Amplifier
Den, som älskar musik, söker ständigt efter det yttersta i musikalisk precis
ljudåtergivning. Citation-serien motsvarar helt denna längtan. Och nu har vi
kommit fram till Citation-serien—The Ultimate Amplifier—eller den yttersta
förstärkaren, själva hjärtat i varje stereoanläggning.
För att nå detta mål sökte harman/kardon upp de främsta produktutvecklarna i
områdena för elektronik, akustik, psykoakustik, fysik samt en grupp av de mest
renläriga musiker som kunde hittas . För att leda detta lag vetenskapsmän och
för att styra forskningen till slutmålet gav harman/kardon uppdraget åt den
främste ingenjören inom området för audio-design, dr Matti Otala från Finland.
Dr Otala är världsberömd för sin forskning och sina skrifter i ämnet Transient
Intermodulation Distortion, ett ljudförvrängningsproblem han upptäckte 1970 och
sedan löste.
Dr Otalas genialiska lösning på problement med TIM kan idag hittas i de mest
avancerade förstärkarna. Det var dessa enastående framgångar som ledde till att
han blev engagerad av harman/kardon i detta projekt med sina höga målsättningar.
Dr Otala utexaminerades från Helsingfors Tekniska högskola 1963, fick sitt MSC i
ingenjörsvetenskap vid Oulu Universitet 1969 och 1975 blev han chef för den
Elektroniska avdelningen vid Finlands Tekniska forskningscenter. 1978 gav harman/kardon
dr Otala uppdraget att leda forskningsgruppen i dess arbeta att skapa den "yttersta"förstärkaren—ett
treårigt multimiljondollarprojekt.
Harman/kardon har mycket att tacka dr Otala tankegångar för eftersom de har
löst många intrikata konstruktionsproblem de stött på i sökandet efter den
"yttersta" förstärkaren. Det var dr Otala som införde sina sex regler för att nå
detta mål, nämligen:
1. Tidigare förstärkare var av låg standard.
2. Inget problem är olösligt.
3. Audio är ingen modesak.
4. Ju enklare problemlösningar, desto bättre.
5. Det dynamiska tillståndet (musiken) har företräde över det statiska
tillståndet (testsignalen).
6. Värdera resultat med det mänskliga örat, inte bara med mätinstrument.
För att kunna förstå värdet i dessa tankegångar, kräver de ett visst mått av
undersökning och förklaring eftersom deras betydelse utgör grunden för den
teknologi som används för att skapa det önskade resultatet. För det första ansåg
dr Otala att "perfektionsgraden" som fanns i tidigare förstärkare var av låg
standard, vilket betydde att det fanns ett stort område på vilka han och hans
expertgrupp kunde koncentrera sig. Den andra tankegången var att det
inte fanns något problem som inte kunde lösas. När ett problem uppstod, låg
lösningen i att noggrant forska och förstå det område som undersöktes, acceptera
faktum och välja möjliga tekniker i teori, för experiment och mätning därefter.
Så när en lösning inte kunde erhållas med en redan existerande teknik, användes
resurserna till att utveckla nya testmetoder. Resultatet är ny teknologi, varav
flera patentsöktes i USA.
Den tredje och fjärde av dr Otalas tankegångar handlade om principer om
kretsuppbyggnad. Hans fasta övertygelse var att audio inte bör influras av olika
stilar eller moden för att passa nya marknadstrender, utan bör enbart byggas med
tanke på det yttersta av ljudkvalitet. Med begreppet "Ju enklare
problemlösningar, desto bättre" liknade han gärna en komplicerad kretsdragning
vid en vacker kvinna med för mycket smink, dvs något som döljer hennes naturliga
skönhet. Detta kompromisslösa tänkande har lett till en klar och tydlig
kretsdragning där ljudegenskaperna ställts i främsta rummet.
Men det var hans femte tankegång som ledde till många av dom upptäckter och
innovationer som togs _ med i slutkonstruktionen. Det var hans begrepp om " det
dynamiska utförandet och mätning i motsats till det statiska tillståndet. Dr
Otala klargjorde att en förstärkares prestanda skiljer sig drastiskt under
behandlingen av musik (dynamiskt tillstånd) från de som använder en sinuskurva
från en testsignal (statiskt tillstånd). Det är synnerligen svårt att konstruera
förstärkare med hänsyn till detta dynamiska tillstånd
eftersom de vanligaste normerna och de mest spridda mätmetoderna gäller
tillståndet av statisk natur. Därför skapades först komplicerade
värderingstekniker och prestationskriteria så att det dynamiska tillståndet
(musik) kunde testas för en viss kretsuppbyggnad. Dr Otalas målsättning var att
slutprodukten måste fungera ytterst bra i det dynamiska tillståndet.
Till sist var det en av dr Otalas främsta uppfattningar att det är den
"bildade" lyssnaren som är den högste och slutlige bedömaren av ljudets
kvalitet, bortsett från klinisk, elektronisk mätning. Denna tankegång var många
gånger kraften bakom nya lösningar och innovationer som idag finns i
Citation serien, The Ultimate Amplifiers.
CitationXX